Läkaren Jesper har byggt en app för att guida dig genom din operation

Operationskollen vårdcentral Digital vårdcentral
Läkaren Jesper har byggt en app för att guida dig genom din operation

Jesper Hessius. Foto: Press/Istockphotos

Towe Boström

Reporter

Appen Operationskollen vill lugna dig och samtidigt avbelasta vården.
”Vi har missat att patienter och närstående är en resurs för vården", säger grundaren Jesper Hessius.

Att genomgå en operation kan skapa både oro och frågeställningar hos den som ska lägga sig under kniven.  

Det vet läkaren Jesper Hessius, som harutvecklat appen Operationskollen, som liksom namnet antyder vill ge dig koll på din operation.

Jesper Hessius pekar på att dagens sjukvård tampas med både demografiska, ekonomiska och tekniska utmaningar.

”Vad är de stora svagheterna när du ska operera dig? Jag utgick från den problembeskrivningen och sjösatte Operationskollen i januari förra året”, berättar Jesper Hessius. 

Svaret på ovan frågeställning är bland annat brist på kommunikation mellan vårdgivare och patienter. Läkaren berättar att operationer idag ställs in eftersom patienter missar viktiga förberedelser, samtidigt som patienter vårdas längre än medicinskt nödvändigt både före och efter operation.

Enligt Jesper Hessius kostar ett vårddygn i snitt kostar 10.000 kronor, så här finns gott om utrymme för besparingar.

Det här problemen vill Operationskollen råda bot på och samtidigt vara ett stöd genom sin app som guidar patienter och deras anhöriga med information och råd före och efter operationen. Appen påminner exempelvis om läkartider, hur du förbereder dig, rehabiliterar och erbjuder en chattbot som svarar på frågor. 

”Jag tror generellt att vi missat att patienter och närstående är en resurs för vården. Ska man vara krass har de mest setts som besvärliga när de vill vara insatta, men där har vi en stor resursvinst om vi drar nytta av det”, säger Jesper Hessius. 

För klinikernas del fungerar Operationskollen som ett informations- och kommunikationsverktyg där appen har standardiserad info för olika typer av operationer. 

”Genom chatten sker en individanpassning. Info om rökstopp är exempelvis inte relevant för någon som inte röker”. 

Enligt Jesper Hessius.har lösningen kortat vårdtiderna och minskat andelen inställda operationer

Operationskollen är gratis för patienter och anhöriga medan klinikerna betalar utifrån en prenumerationsmodell. För stunden har bolaget ett avtal med en klinik i Västmanland och för dialoger med andra aktörer. Verksamheten har finansierats med stöd från Vinnova och precis antagits till inkubatorn Create Business för att få hjälp att växla upp. 

”Mottagandet har varit väldigt positivt och vi har en del aktiva säljprocesser på gång. Vi har planer på internationalisering men vill sätta ett större fotavtryck i Sverige först”, säger Jesper Hessius. 

Läs fler artiklar
LÄS MER