Sök

Schibsted inleder storsatsning – på digitala hälsosajter och appar

Schibsted

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nya satsningen Digital Health är här. Först ut är coaching-sajten Wellobe.

Det kryllar av hälsoappar.

Förra året var marknaden för hälsoappar värd cirka 90 miljarder kronor och den väntas växa med drygt 30 procent om året fram till 2020, enligt Allied Market Research.

Nu har även den norska mediejätten Schibsted fått upp ögonen för segmentet.

Sedan 2003 har det norska mediehuset Schibsted, som bland annat äger sajter som Aftonbladet, Blocket och mängder av internationella medie- och marknadssajter, drivit hälsoplattformen Viktklubb.

Nu utökar bolaget sin satsning på digital hälsa och lanserar mediejätten den nya sajten Wellobe, som ska hjälpa användarna hitta en professionell coach och få hjälp med utmaningar.

”Vi erbjuder samtal med kompetenta coacher som arbetar med vetenskapligt grundade metoder. Varje människas behov är unikt, och därför behövs unika lösningar – vilket personlig och proffsig coachning ger”, säger produktchef Sofia Ljungmark som skapat tjänsten tillsammans med utvecklarna Greg Kurtyka och Marek Wojtaszek.

Enligt Cecilia Mortimer Meurling, som är chef för det nya satsningsområdet Digital Health, är ohälsa en kostsam faktor för individer, företag och samhälle.

”Med den nya satsningen ska vi hjälpa människor till hälsosammare liv”, säger hon.

Schibsted kommer framöver att utveckla fler nya produkter och sajter kopplade till hälsa.

Läs mer