Sök

Arash Gilan: Mellanhändernas tid är förbi inom digital marknadsföring

Arash Gilan

Arash Gilan

Blockchain är en folklig revolution som utgör ett reellt hot mot mellanhänderna i alla branscher – inte minst inom digital marknadsföring. Det skriver Arash Gilan i en krönika.

Marknadsföring och medieköp är i dag ett miljard-imperium som bara växer och 2020 beräknas marknaden vara värd över 191 miljarder dollar globalt. Kanske är det därför inte konstigt att bolag som Google, Facebook och Amazon konstant samlar information om oss på nätet som de sedan säljer vidare i form av annonser.

Men den stora frågan i branschen är och har alltid varit: Hur tillförlitligt är datan bakom köpen?

Samtidigt som man pratar om att hälften av all trafik online är skapad av botar lägger annonsörer enorma pengar på digital reklam, i hopp om att fysiska människor ska se annonserna.

Enligt mig råder det ingen tvekan om att blockchain, med sin transparens, kommer att revolutionera branschen i grunden.

Jag måste erkänna min svaghet för blockchain. Jag anser att det är det bästa som har hänt oss teknologiskt sedan internet, och jag utvecklar mer om det här. Kortfattat är blockchain-tekniken en open source-plattform där vem som helst kan ändra innehållet och där alla kan se vem som har gjort vad. Här kan människor och företag skicka värde till annan part, peer-to-peer, utan någon mellanhand.

Man behöver exempelvis inte längre förlita sig på en bank, utan kan istället förlita sig på blockkedjan. Blockchain fyller hela syftet med internet, en decentraliserad värld där individen har makten.

Så vad kan blockchain ha för betydelse för marknadsföringen? Det handlar som sagt om vilken valuta företag får för sina investeringar. Enligt Forrester går 56 procent av alla dollar som spenderas på displaymarknadsföring till spillo, samtidigt som de beräknar att 50 miljarder dollar kommer att försvinna i ad fraud de närmsta tio åren. Det är tydligt att det finns utrymme för utveckling. Sedan vill företag också ha svar på frågor som: Hur vet jag vilken data jag får ut? Hur äkta är den? Hur kan jag vara säker på att en miljon människor har sett min annons bara för att datan säger det?

Det är precis här som blockchain kommer att kliva in och förändra allt. Blockchain kan nämligen skapa verifiering och låta oss veta när en fysisk människa faktiskt har sett annonsen. I dag talar vi frekvent om “unika besökare”, men en unik besökare motsvarar inte per se en unik fysisk människa. Det kan ju vara så att det bara är en person som har använt flera olika enheter. Utan den transparens som blockchain medför kan ingen människa, som läget är idag, verifiera antalet människor som faktiskt sett en annons.

Det finns redan flera bolag som har börjat arbeta med blockkedjan inom den digitala annonsvärlden. Blockchain-företag som till exempel BitClave erbjuder idag en sökmotor som använder blockchain-teknik, och skapar en direkt koppling mellan konsumenter och företag, vilket eliminerar mellanhänderna. Användare som utför en sökning kan välja vilken mängd data de vill bli släppa till annonsörer. Men till skillnad från hur det fungerar med andra digitala marknadsföringstjänster kan användarna här kompenseras för sin data.

I stället för att ha en mellanhand som säljer din data till annonsörer så säljer du den direkt till dem – helt själv.

En lika banbrytande del av blockchain är de så kallade smarta kontrakten, en uppsättning kod som automatiserar mellanhänder. Dessa hjälper företag att utbyta pengar, aktier eller något av värde på ett konfliktfritt och öppet sätt, som gör att du undviker mellanhänder som till exempel advokater. Här bestäms spelreglerna mellan berörda parter, där delmoment av kontrakten uppfylls steg efter steg. Här kan överföringar av pengar bli aktuella först när kontraktkraven har uppfyllts, exempelvis när en influencer har postat korrekt antal bilder på en aktuell produkt.

Här finns otroliga möjligheter och det är endast fantasin som sätter gränsen för vad som kan kodas på en blockkedja.

Idag pratar vi ofta om CPM, kostnad per 1.000 visningar inom köpt media. I blockchain kan det istället bytas ut mot CPH – cost per human. Om du vet att en unik människa är just en unik människa kan du som marknadsförare analysera dess beteende på djupet och förbättra kundresan markant. Samtidigt vinner publicister som kan verifiera att en besökare är en fysisk person på att deras annonsmiljö blir säkrare.

Just när man trott att stormen lagt sig så kommer mediehusen återigen stå inför en omvälvande mediemarknad som sakta växer fram.

Min gissning är att medierna framgent inte kommer att ha annonsförmedling som sin främsta intäktskälla, utan istället det som inte kan automatiseras.

För väldigt mycket kommer att hända de närmaste tio åren.

Arash Gilan
Medgrundare och VD till digitala byrån Viva Media och författare till boken "Get Digital or Die Trying"

Läs mer