Sök

H&M i blåsväder igen – tvingas backa efter kritiserade bilder

H&Me-handel

H&M:s bilder på smala modeller i amningsbehåar har upplevts som stötande. Foto: TT/Skärmdump

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Klädjätten H&M har hamnat i en ny reklamstorm.

I början av året skapade en barntröja från H&M en rejäl storm på sociala medier och bolaget anklagades bland annat för rasism. Efter kritiken backade H&M och bad om ursäkt.

Bolaget har under våren också fått kritik för en annan barntröja där tjejkollektionen hade ett tryck med texten Girl hero (tjejhjälte) medan tröjan från bolagets killkollektion hade ett tryck med texten True hero (äkta hjälte).

Nu är det dags igen. Detta efter att bolaget marknadsfört amningsbehåar genom bilder på väldigt smala och vältränade modeller.

Bilderna har bland annat väckt starka reaktioner hos Annonsrådet, som är en Facebookgrupp med över 10.000 medlemmar, som arbetar med att begränsa spridningen av sexistisk reklam i digitala medier.

I en artikel på SVT Opinion utvecklar författaren Marie Björk kritiken.

“Jag tror inte ens att de fattar att det är ett fullständigt hån mot målgruppen, det vill säga de som ammar”, skriver hon i artikeln.

H&M har som en följd av kritiken som kommit från flera håll även valt att ta bort bilderna.

“Det stämmer att vi har plockat bort bilderna. Vi förstår våra kunders feedback och vi kommer att ta hänsyn till den framåt, i kommande plåtningar”, säger Joanna Morell, pr- och kommunikationsansvarig på H&M Sverige, till SVT Nyheter.

Läs mer