Hans krasch la grunden för Yogobe – "Handlar inte om att omsätta 40 miljoner"

Breakit - Hans krasch la grunden för Yogobe –  "Handlar inte om att omsätta 40 miljoner"
Peter Munteanu. Foto: Istockphotos/Press.
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Peter Munteanu fann styrkan i yogan och har byggt en mångmiljonkoncern genom att digitalisera den uråldriga traditionen.
"Våra bolag växer exponentiellt", säger Yogobe-grundaren.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

”Jag trodde att jag var odödlig. Sedan tog det stopp”, berättar Peter Munteanu.

Det här är en mening som yttras allt för ofta, men som många ändå tänker drabbar andra och inte en själv.

För Peter Munteanu kom kraschen för snart tio år sedan. Som driven entreprenör jagade han framgångar, byggde bolag och bollade ett hektiskt schema.

Varningstecken fanns där, som den återkommande halsflussen, men Peter Munteanu förstod inte allvaret eller behovet av vila och återhämtning. 

”Jag sprang för fort genom livet. Både mentalt och fysiskt. Hösten 2008 ramlade jag ihop och tappade känseln i mina ben. Det tog helt plötsligt slut”.

Vägen tillbaka var lång och kom att kräva tålamod, träning, rutiner och acceptans. 

När Peter Munteanu kom i kontakt med yogans positiva effekter under rehabiliteringen fick han en "aha-upplevelse". Han började söka på nätet efter träningsvideos som mötte hans specifika behov eftersom han inte kände sig redo för att gå till en yogastudio – men gick bet.

Peter Munteanu bestämde sig för att fylla luckan och startade Yogobe tillsammans med Anna Reynold för fem år sedan.

De började att prata med ledande instruktörer i branschen som hakade på idén om att erbjuda videos med yoga och andra träningsformer över nätet. Affärsmodellen baserar sig på en prenumerationsmodell som låter användarna, både företaget och privatpersoner, söka fritt i databasen. Instruktörerna får i sin tur en del av intäkterna baserat på hur aktiva de är.

Utöver det driver Yogobe även en e-handel och förmedlar utbildningar, resor och event. Peter Munteanu menar att nyckeln till tillväxten ligger i dialogen med och utformningen utifrån medlemmarnas behov och önskemål. 

"Vi växer huvudsakligen organiskt via rekommendationer samt genom community- och content marketing och har i dag över 100.000 medlemmar". 

Under 2017 omsatte Yogobe-koncernen 31 miljoner kronor. 

Exakt hur stor omsättningsökning det rör sig om är svårt att säga då det här är Yogobes första bokslut på koncernnivå. Dotterbolaget The Yoga House har slagits ihop med moderbolaget och under 2016 förvärvades även varumärket och tidigare leverantören Yogiraj som ingår i siffrorna. 

"Våra bolag växer exponentiellt och omsättningsökningen från föregående år motsvarar uppskattningsvis 10 miljoner kronor på koncernnivå", säger Peter Munteanu. 

Resultatet efter finansiella poster landar på strax över 180.000 kronor. 

”Vi har valt att lägga alla investeringar på resultatet, det hade sett annorlunda ut om vi inte gjort det. Vi är självfinansierade och har haft fokus på en hållbar tillväxttakt ”

Yogobe finns i dag i Sverige, Finland samt Norge och smyglanserade precis sin prenumerationstjänst på engelska. 

”Vi kommer att fortsätta växa starkt. Men det handlar inte om att vi ska omsätta 40 miljoner kronor i år, även om det barkar åt det hållet, utom om att fortsätta växa med kvalitet och ansvar". 

Yogobes vision sedan start har varit att ge människor en chans till bättre hälsa genom digitaliseringen. Förhoppningen är därför att landstingen och regionerna snart ska kunna remittera sina patienter till Yogobe.

"Vi har storslagna planer och utvecklingen är och har varit jättespännande”, säger Peter Munteanu. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER