Sök

Nyheter24 vill surfa högre på e-sportvågen – startar bolag och värvar vd

Nyheter24esport

Ulrika Ek. Foto: Press/Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Mediehuset vill satsa ännu mer på e-sport.

Nyheter24-gruppen har många bollar i luften. Förutom att vara avsändare av nyhetssajten Nyheter24 så står mediehuset bland annat bakom Fragbite, som är ett av Nordens största e-sportcommunitys. Utöver det lanserade man nyligen även Fragleague, som är en amatörliga inom e-sport.

Nu meddelar Nyheter24-gruppen att de tar ett större grepp om den snabbväxande e-sporten och knoppar av hela sin e-sportverksamhet i ett eget bolag. Det betyder att alla satsningar kopplade till e-sport nu samlas under samma tak genom bolaget Fragbite, med den nya vd:n Daniel Pereaux. 

Han berömmer teamet bakom Fragbite och menar att man med stora annonsörer i ryggen nu är redo att växla upp till nästa nivå. 

"Målet är att Fragleague ska bli världens största liga för amatörer inom fem år", säger Daniel Pereaux.

Fragbite ansvarar för hela ligan och sköter allt kring arrangemangen. Det innefattar matchar i Counter Strike samt PUGB och tävlingar som sträcker sig över nio veckor. Allt livesänds med expertkommentarer och marknadsförs via Fragbite:s kanaler.

Intäktskällan kommer från de sponsorer som stöttar hela eller delar av ligan.

I våras tog Ulrika Ek över som vd för Nyheter24-gruppen efter att Daniel Weilar klivit av posten. Hon kommenterar satsningen till Breakit:

”Vi har sett ett väldigt stort intresse både bland spelare och annonsörer. Det fungerar väldigt bra och nu vill vi gasa ännu mer”, säger Ulrika Ek. 

Enligt vd:n genomförs satsningen via ett eget bolag för att bädda för fortsatt expansion och ett utökat fokus på e-sport. Som ett led i detta rekryteras nu även fler personer till satsningen.

Nyheter24:s grundare Douglas Roos har tidigare uttalat sig om att mediedelen tynger bolaget. Under förra året omsatte koncernen närmare 300 miljoner kronor med ett minusresultat på runt 2,5 miljoner kronor. 

Det är däremot inte särskilt förvånande att Nyheter24 väljer att fortsätta sina satsningar inom den lukrativa e-sportsektorn. 

”E-sporten har varit väldigt bra för oss, och vi ser tillväxtpotential, särskilt i den kreativa annonsaffären. Det är klart att vi har positiva förhoppningar kring det", säger Ulrika Ek.

Ulrika Ek vill inte uppge hur mycket e-sportdelen omsätter – men säkert är att den lockat och lockar tunga annonsörer. Bland Fragleagues sponsorer återfinns bland annat Yalla (Arla) och Philips OneBlade.

”Den har varit väldigt lönsam. Målgruppen är mycket unga män, det är svårt för företag att nå dem, och där gäller det att hitta vägar in”, säger Ulrika Ek.

Hon vill inte avslöja några detaljer kring kommande satsningar.

”Man kan alltid vänta sig nyheter av oss”. 

Läs mer