Notan för Foodoras superoffensiv – så går det för de rosa cykelbuden

Foodora Delningsekonomi
Notan för Foodoras superoffensiv – så går det för de rosa cykelbuden

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT.

Caroline Englund

Reporter

Foodora satsade stort på expansion under 2017.

Foodora har de senaste åren slagits om marknaden för cykelbudad restaurangmat mot bolag som Uber Eats, Wolt och Hungrig.

När Breakit gjorde en kartläggning av de olika aktörerna i augusti fjol visade det sig att Foodora var störst bland konkurrenterna. 

Förra året satsade bolaget bland offensivt på expansion i storstäder som Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

I Foodoras färska årsredovisning för 2017, som Breakit nu har tagit del av, framgår det att expansionen gett resultat. Försäljningen landade på 58 miljoner kronor under förra året, vilket är tre gånger så mycket som året innan.

Förlusten, som var stor redan 2016, växer däremot också, och landar den här gången på 38 miljoner kronor. Det kan jämföras med 32 miljoner kronor året innan.

Av årsredovisningen framgår även att Foodoras tyska moderbolag Delivery Hero har tvingats skjuta till 38 miljoner kronor under året för att hålla den svenska delen av bolaget flytande. 

Foodora hade under 2017 cirka 107 anställda. 

Delivery Hero, som är noterat på Frankfurtbörsen och idag värderas till 89 miljarder kronor, grundades bland annat svensken Niklas Östberg. I en intervju med Di Digital hintar han om att modellen med egna cykelbud är problematisk. 

”Med Onlinepizza så tjänar vi pengar på varje transaktion och sedan är det restaurangen som får lösa så att de har lönsamhet när de kör ut. Nu kommer vi försöka applicera samma sak på Foodora så att fler restauranger kan köra ut själva”, säger Niklas Östberg.

Foodora har under 2017 ändrat sitt sätt att redovisa omsättning, vilket gör att det vid en första anblick ser ut som att omsättningen under 2017 minskade jämfört med 2016. Men så är alltså inte fallet.

Läs fler artiklar
LÄS MER