Sök

Löwengrip tar hjälp – av Zalando

ZalandoLöwengrip Beautye-handel

Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip. Foto: Pressbild/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Isabella Löwengrip börjar samarbeta med den Kinneviks-backade e-handelsjätten Zalando.

Skönhetsmärket Löwengrip Beauty, som drivs av Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, missade sina omsättningsmål 2017 men satsar nu offensivt.

Förra veckan meddelade bolaget att de räknar med en omsättning på 70 miljoner innan det här året är slut. I början av veckan stod det också klart att bolagets varor kommer att säljas i en ny fysisk butik i Gallerian i centrala Stockholm från och med början av nästa år.

Löwengrip Beauty säljer i dag sina produkter via bland annat svenska apotek men också med hjälp av Amazon i Tyskland och Storbritannien.

Men nu finns alltså märket också på den tyska e-handelsgiganten Zalando, som delvis ägs av svenska Kinnevik.

Zalando har tidigare satsat på kläder och accessoarer men meddelade i oktober förra året att de väljer att även ge sin in på skönhetsmarknaden. Satsningen lanserades i Tyskland under våren och inkluderar försäljning av exempelvis kosmetika, hudvårdsprodukter och parfymer.

Löwengrip Beauty har även inlett ett samarbete med Zalando när det kommer till marknadsföring via influencers och event. 

"Det är spännande att vara med i en satsning där en så stor e-handelsaktör som Zalando ger sig in i ett nytt segment. Eftersom vi har stor digital erfarenhet inom det här området tror vi att det kommer att bli ett dynamiskt samarbete", säger Pingis Hadenius till Breakit. 

Hon säger även att samarbetet är ytterligare ett sätt att komma in på den tyska marknaden på allvar.

I juli öppnade Zalando en fysisk butik i Berlin som ska ha fokus på det nya skönhetssegmentet och Löwengrip Beauty, vars produkter kommer att säljas även där, ska vara med på butikens lanseringsevent i september.

Läs mer