Sleepo tar upp möbeljättarnas kamp – noteras på Aktietorget

Breakit - Sleepo tar upp möbeljättarnas kamp – noteras på Aktietorget
Philip Nickolsten, vd och grundare för Sleepo. Foto: Pressbild.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Möbelhandlaren Sleepo vill hitta vägen in i fler svenska hem. I slutet av året kommer bolaget att noteras på Aktietorget för att få tillgång till mer kapital och kunna växa ännu snabbare.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Idén föddes vid familjen Nickolstens middagsbord hösten 2010. Philip Nickolstens syster behövde köpa en säng och beklagade sig över det skrala möbelutbudet på nätet.

“Det fastnade i huvudet och jag började fundera och researcha. Jag tittade på Google-data för att se om någon sökte på sängar och möbler, och så var det ju. Då kunde man anta att det fanns en efterfrågan,” säger Philip Nickolsten, grundare och vd för Sleepo.

Men att få med möbelleverantörerna på tåget var inte lätt. Uppfattningen var att ingen skulle vilja köpa soffor och sängar utan att först klämma och känna på dem. Ett år senare hade han i alla fall lyckats övertala ett antal leverantörer och i november 2011 lanserades Sleepo.

I dag säljer företaget runt 10.000 produkter från ett 80-tal märken inom möbler och heminredning och omsätter 40 miljoner kronor i årstakt.
Steget ut från sovrummet har tagits för länge sedan och i dag säljs inte bara sängar och sängtillbehör utan allt från tv-bänkar och soffor till vitrinskåp och garderober.

I december i år tar bolaget klivet in på Aktietorget.

“Vi bedömer att det är ett effektivt sätt att införskaffa kapital till bolaget, fokuset är fortsatt tillväxt. Vi ser Aktietorget som en bra plats för små tillväxtbolag, det är en bra handelsplats att börja på och växa till sig,” säger Philip Nickolsten.

Han tror att Sleepo kan sticka ut på Aktietorget genom att vara ett bolag som är “enkelt att förstå sig på”.

“Det finns ett sug från marknaden efter sådana verksamheter. Många bolag på Aktietorget har kanske inte så stor omsättning och ganska stora risker. Vi säljer ju möbler och heminredning och verkar på en gigantisk stor marknad som växer jättesnabbt. Där tror vi att vi kan sticka ut och tilltala en bred investerargrupp.”

I samband med noteringen kommer Sleepo att göra en nyemission på cirka 10 miljoner kronor för att bredda ägarbasen. Pengarna ska användas till att utöka sortimentet ytterligare.

Philip Nickolstens bolag saknar inte konkurrenter på marknaden. Två stora svenska företag som säljer inredning på nätet är Furniturebox och Rum21.

“Det finns duktiga aktörer där ute vilket är kul. De driver på tillväxten på nätet. Däremot har alla sina egenskaper. Furniturebox kör inga varumärken utan har helt egetproducerat material. Rum21 är mer nischade på design  medan vi erbjuder en bred varumärkesportfölj kombinerat med egenproducerade möbler för att nå en större målgrupp," säger Philip Nickolsten.

Läs fler artiklar
LÄS MER