Sök

Servicefinders intäkter rasar – gör tvåsiffrig miljonförlust

Servicefinder

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Schibsteds uppköp krisar.

De tre grundarna blev rika när Schibsted köpte de sista 30 procenten av den digitala tjänsteförmedlaren Servicefinder. Enligt Breakits källor sattes den slutgiltiga prislappen utifrån hur bolaget presterade 2015.

Då sålde man för 74 miljoner kronor, vilket var rekord. Dessutom redovisade Servicefinder, efter år av förluster, plötsligt ett resultat på 32 miljoner kronor.

Källor med insyn har berättat för Breakit att mycket offensiva försäljningsmetoder användes för att nå dessa rekordsiffror. De ska ha legat till grund för hur mycket pengar de tre grundarna skulle få när Schibsted köpte ut dem.

Förvärvet har sedan dess utvecklats till ett regelrätt problembarn för Schibsted. Nu visar Servicefinders bokslut för helåret 2017, som nyligen lämnats till Bolagsverket, en smärre kris.

• Omsättningen har halverats, jämfört med rekordåret 2015, och skrivs till 38 miljoner kronor.

• Resultatet landar på minus 11,5 miljoner kronor.

• För att hålla bolaget flytande har ägaren fått skjuta till ett koncernbidrag på 11 miljoner kronor.

"Givetvis är det inte ett optimalt resultat men man måste komma ihåg att 2017 var ett omställningsår för verksamheten, där fokus skiftades och vi gjorde en omfattande satsning på produktutveckling och organisationsjusteringar. Med sådana aktiviteter är det naturligt att resultatet påverkas så det var vi beredda på", säger Ulrika Goliats, vd för Servicefinder. 

Frågan är hur Schibsted ser på Servicefinder-affären, som kostade minst 74 miljoner kronor, i dag – och det faktum att det enda året som bolaget har gjort en ordentlig vinst var 2015, samma år som låg till grund för grundarnas exit då Schibsted köpte ut dem.

Martin Frey, vd för Schibsted growth, avböjer att kommentera den saken.

I en stor granskning av bolagets affärer kunde Breakit avslöja att Servicefinders affärsmetoder lett till över 150 processer i svenska domstolar. På ena sidan fanns missnöjda kunder. På den andra fanns Servicefinder som använde Sveriges tingsrätter för att driva in pengar.

Schibsted lovade i början av 2017 att städa upp i bolaget. För Servicefinders närmaste konkurrent, Offerta, går det bättre. Bolaget omsatte 73 miljoner kronor 2017,  med ett resultat på nära 12 miljoner kronor.

Läs mer