Märkeskläder för barn säljer som smör – Kidsbrandstore dubblar omsättningen

Breakit - Märkeskläder för barn säljer som smör – Kidsbrandstore dubblar omsättningen

Peter Markstedt och Mikael Arnåsen driver bolaget Kidsbrandstore.

Caroline Englund

Reporter

Kidsbrandstore, som säljer märkeskläder på nätet till barn och ungdomar, dubblade omsättningen 2017.

I år fortsätter bolaget expandera, bland annat genom att öppna fler fysiska butiker.

Enligt bolagets grundare och delägare Peter Markstedt kommer de att omsätta 200 miljoner vid årets slut.

”Jag tror att vi lyckas eftersom vi har hittat en unik nisch som vi fokuserar på. Vi slåss inte med så många andra bolag”, säger han till Breakit.

Kidsbrandstore har de senaste åren fokuserat på mode för 8-16-åringar. Bland annat har de tagit hjälp av Pernilla Wahlgren, Laila Bagge och Charlotte Perelli, som alla har barn i rätt målgrupp, när de tagit fram kollektioner till sitt eget varumärke. De säljer också kläder för ungdomar från märken som Gant, Ralph Lauren och Lyle & Scott.

2017 omsatte bolaget cirka 125 kronor netto vilket är en fördubbling jämfört med året innan då de omsatte cirka 63 miljoner kronor.

Resultatet blev däremot sämre än året innan och slutade på en förlust på 1,6 miljoner kronor. Året innan gjorde bolaget en vinst på cirka 700.000 kronor.

Under 2017 satsade Kidsbrandstore bland annat på marknadsföring via influencers och sociala medier. De ökade då antalet följare på Instagram från 15.000 till 50.000 och i dag följs bolagets konto av cirka 73.000 personer.

I december i fjol tog Kidsbrandstore in 60 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Eequity och planen var då fortsatt expansion.

Nu satsar man på bättre kundtjänst och mer digital marknadsföring i grannländerna Norge och Finland. Kidsbrandstore öppnar också sin sjätte butik nordost om Helsingborg.

Varför väljer ni som e-handelsföretag att satsa på butiker?

”De butiker vi har öppnat har gått bra och vi tycker att det är ett bra komplement. Vi kopplar också samman butikerna med e-handeln genom skärmar där man kan se om kläderna finns i andra färger och storlekar online.”

Läs fler artiklar
LÄS MER