Isabella Löwengrips nya drag - blir granne med Spotify och öppnar fysisk butik

Nordic Tech House Löwengrip Beauty e-handel
Isabella Löwengrips nya drag - blir granne med Spotify och öppnar fysisk butik

Löwengrips bolag flyttar in i det nya affärskvarteret Urban Escape i centrala Stockholm. Foto: Sara Lindmark/Pressbild AMF

Caroline Englund

Reporter

Isabella Löwengrips bolag satsar på enorm fysisk butik i centrala Stockholm. ”Ska vara techorienterad.”

Nu står det klart att Isabella Löwengrip och hennes kollegor i Löwengrip Beauty, Nordic Tech House och Hermine Hold lämnar sina lokaler på Stureplan för att bli grannar med Spotify och Facebook i början av nästa år.

De nya lokalerna är på 900 kvadratmeter och ska fungera som kontor men också som butiksyta. De ligger i det nya affärskvarteret Urban Escape som ägs av AMF och är sammankopplat med Gallerian i centrala Stockholm. Här huserar redan i dag exempelvis Spotify, Facebook, We Work, EQT och Petter Stordalens två hotell Atsix och Hobo.

”Äntligen får vi närmare 1000 kvadratmeter för att både testa och utveckla omni-channel inom e-handel och ett fantastiskt kontor”, säger Isabella Löwengrip i ett pressmeddelande.

Hennes kollega Linus Kaasik som är medgrundare och investeringsansvarig på Nordic Tech House berättar för Breakit att kunderna kommer att hitta produkter från Löwengrip Beauty, Ideal of Sweden och flera andra varumärken i den nya butiken. Dessutom kommer alla bolag som Nordic Tech House arbetar med vara representerade på ett eller annat sätt.

Butiken kommer att vara techorienterad och experimentell. Det innebär enligt Linus Kaasik att olika techlösningar för exempelvis betalningar och service kommer att testas, likt i AMF:s nya galleria the Lobby som ligger på Regeringsgatan i centrala Stockholm.

”Det skulle kunna handla om talande speglar, robotar och bås som kan ta reda på vilken storlek du har”, säger Linus Kaasik.

Han nämner också att man vill testa möjligheter att checka ut från butiken med mobil à la Amazon go och att få saker man köper i butik hemskickade.

Bredvid butikslokalerna kommer en eventyta att ligga och tanken är att olika föreläsningar och musikframträdanden ska ge besökarna en upplevelse utöver det vanliga.

Ett annat syfte med flytten är möjligheten till samarbeten med bolag som redan finns i kvarteret.

”Vi samarbetar gärna med alla företag som ligger där. Ett samarbete med Spotify skulle till exempel kunna handla om att vi skulle kunna hjälpa dem med tester av deras nya produkter och presentera feedback.”

Men det är inte gratis att husera i det nya exklusiva kvarteret. Enligt uppgifter till Fastighetsvärlden betalar Spotify 7000 kronor per kvadratmeter för sina 20.000 kvadratmeter stora lokaler. Linus Kaasik vill inte avslöja exakt hur mycket Löwengrips bolag betalar men säger att summan ligger i krokarna av av vad Spotify betalar. Det skulle i så fall innebära en årlig hyreskostnad på cirka 6,3 miljoner om året.

Läs fler artiklar
LÄS MER