Sök

Catena Media ökade resultatet – men mindre än förväntat

Catena MediaBettingAffiliate

Catena Medias vd Per Hellberg. Foto: Press

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

"Utan investeringarna hade vi haft en marginal i linje med vad man väntat sig."

Catena Media har precis levererat sin kvartalsrapport för det andra kvartalet. Det är den första kvartalsrapporten sedan bolaget tillsatte Per Hellberg som ny vd.

Affiliatebolaget redovisar en omsättning i linje med förväntat under andra kvartalet. däremot var resultatet något lägre än väntat.

Omsättningen uppgick till 26,1 miljoner euro, vilket kan jämföras med 15,1 miljoner tidigare år. Bloombergs analytikerkonsensus låg här på 25,9 miljoner.

Resultatet efter skatt blev 5,6 miljoner euro, det är upp något från 5,3 miljoner i andra kvartalet 2017. Samtidigt ligger det en bit under analytikerkonsensus på 8,2 miljoner.

"Utan investeringarna hade vi haft en marginal i linje med vad man väntat sig. Vi har ett mål att nå 100 miljoner euro i ebitda, det vill vi göra 2020 och när vi bygger vår plan bygger vi på vad vi behöver göra för att nå det", säger Per Hellberg vd på Catena Media.

Vid 10-tiden hade aktien fallit med närmare 10 procent som ett svar på rapporten.

Affiliatebolaget har främst riktat in sig på att slussa vidare besökare till olika spel- och kasinosajter. Strategin har också varit att växa aggressivt genom förvärv. Senast i mitten av juni meddelade bolaget att de gjort ytterligare ett förvärv av en finanstjänst, ett område som företaget började utforska i slutet av 2017. 

"Vi vill även hitta eventuellt nya marknader att hitta på. Men vi ska också växa inom finansvertikalen. Totalt gjorde vi sju förvärv i andra kvartalet, tre var inom sport och fyra var inom finans", säger Per Hellberg.

Per Hellberg säger i rapporten att det är dags att lägga in en växel i USA. 

"I maj meddelade USA:s högsta domstol att sportsbettingbranschen i USA ska regleras, vilket öppnar upp en enorm ny marknad för iGaming (nätspel). Catena Media levererar redan kvalitetsleads till nya aktörer i New Jersey, och vi investerar i en framtid med ett ökat spelarinflöde och högre intäkter. Samtidigt tänker vi hålla fast vid vår globala strategi – att utveckla vertikalerna iGaming och Financial Services genom organisk tillväxt och förvärv."

Bolaget uppger också att USA mycket väl kan utvecklas till bolagets största marknad så tidigt som 2019.

Rörelseresultatet blev 10,0 miljoner euro (5,4), väntat rörelseresultat var 11,0. Rörelsemarginalen var 38,3 procent (35,8).

Ebitda-resultat blev 12,1 miljoner euro (6,3), med en ebitda-marginal på 46,4 procent (41,7).

Justerat ebitda-resultat var 12,1 miljoner (8,0).

Resultatet före skatt var 6,2 miljoner euro (5,8).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 8,7 miljoner euro (2,5).

New depositing customers, NDC, uppgick till 140 154 (91 222).
 

Läs mer