Sök

Därför föredrar Bonnier gamla entreprenörer framför unga

Krönika

Ulrika Saxon, chef för Bonniers eget riskkapitalbolaget Bonnier Growth Media.

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Är gammal äldst - även när det gäller investeringar i tech?

Det finns många historier om riskkapitalisten Bonnier. Här kommer en. För några år sedan bestämde sig Bonnier för att satsa på startups. Man annonserade i affärspress, gick på träffar och berättade om sitt program och bjöd in entreprenörer att skicka in affärsplaner på engelska. Dessa studerades noga av ett gäng räknenissar och några bolag fick komma och pitcha sina affärsidéer på en namnkunnig jury i vilken några från högsta ledningen ingick. 

Ett litet antal bolag valdes ut och de fick plats på HQ på Kungsgatan i tre månader. Exakt vad den långsiktiga tanken var är för mig oklart, men konkret slutade detta i… ingenting. Inget av bolagen ansågs passa i Bonniers portfölj och de spreds för vinden. 

Efteråt beskrev en av de ansvariga programmet för mig som framgångsrikt eftersom man fått kontakt med många unga entreprenörer och lärt känna en ny värld. “Processen” hade också varit givande och skulle förbättras till nästa gång. Oklart om det har blivit en nästa gång. Enligt hemsidan är ”acceleratorn on hold". 

Jag tänker på detta när jag hör att Bonnier ska öka sitt ägande i United Screens. Bolaget har förlorat stora pengar under sina två första levnadsår, samtidigt som konkurrenten Splay inte gör det. I det senare bolaget finns en driftig entreprenör. I United Screens finns ett gäng seniora person från etablerade bolag och sfärer. De senare är vana vid 100 000 i månaden. 

Enligt fysiologen, läkaren och hjärnforskaren Katarina Gospic ligger det i hjärnans genetiska natur att tycka om det vi känner igen. Följaktligen - när Bonniers högsta ledning möter likasinnade och likaavlönade är de mer villiga att öppna plånboken än när de möter unga entreprenörer som har vilda idéer och minimal erfarenhet. Det ligger nämligen i hjärnans natur att följa invanda mönster.

Detta är förklaringen till att Bonnier har gjort en mängd korkade tidiga digitala investeringar, men också många framgångsrika i senare lägen. Jag tänker i första hand på Adlibris, men även TV4. Så hur kommer det då att gå för United Screens? Såsom ansluten till nätverket med min  Youtubeserie Linjekock på 100 dagar hoppas jag att det går väl. Än har min serie inte blivit en gigantisk succé, men jag har inte heller glömt bort att Bonniers bästa gren uthållighet när man tror på något. Det gör man uppenbarligen fortfarande på Uniteds Screens.

Läs mer