Sök

Trustcruit vill analysera dina rekryteringar – "Förväntar oss en kundexplosion"

Trustcruit

Simon Werner-Zankl och Annie Grönblad.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Duon bakom Trustcruit, som analyserar rekryteringar, har börjat växla upp.
"I år kommer vi att tredubbla omsättningen utan problem", säger medgrundaren Simon Werner-Zankl.

För fyra år sedan grundade Simon Werner-Zankl och Annie Grönblad HR-techstartupen Sprancher. Trots att tusentals jobbsökande kandidater registrerade sig skulle det snart visa sig vara svårt att bearbeta företag och att ta betalt för tjänsten.

Grundarna bestämde sig för att göra om affärsmodellen helt – och döpte om bolaget till Trustcruit, ett beslut Annie Grönblad tidigare berättat om.

Trustcruit samlar in feedback från kandidater efter rekryteringsprocesser, intervjuer och ansökningar för att låta företag se hur rekryterarna presterar samt hur företagen kan förbättra sig.

Nu berättar medgrundaren Simon Werner-Zankl att det börjar lossna för bolaget.

”Inför sommaren såg vi en kraftig ökning i antal signerade avtal. Vi är först i världen med att göra det här och förväntar oss en explosion i kunder under hösten", säger Simon Werner-Zankl.

Samtidigt har globala aktörer visat intresse och möten har skett med både Pepsi och Comcast, enligt grundaren.

I dag har Trustcruit  8 anställda och ett 40-tal kunder som NCC, Dustin, vårdjätten Capio samt kommuner och landsting.

Lösningen kopplas till kundernas rekryteringsverktyg där de förses med data om sina processer.

”Vi har miljontals datapunkter och det är intressant för bolagen att kunna jämföra hur de presterar mot andra rekryterare världen över”, säger Simon Werner-Zankl.

Affärsmodellen baserar sig på att kunderna betalar enligt en prenumerationsmodell. Under förra året omsatte Trustcruit 1,6 miljoner kronor, varav närmare 570.000 redovisas som aktiverat arbete för egen räkning. Det är en bokföringsteknisk åtgärd för att redan på förhand kunna tillgodoräkna sig intäkter som man tror ska komma i framtiden. 

Resultatet landade närmare minus 950.000 kronor. Det är något lägre än 2016 då förlusten landade på minus 1,1 miljoner kronor med en omsättning på 548.000 kronor.

”Vi måste lägga mycket energi på produkten och började att fokusera på sälj under det här året", säger Simon Werner-Zankl, som menar att det är lätt att skala upp modellen. 

”Vi har en styrelse som vill satsa och vi behöver bara översätta våra formulär till andra språk. I år kommer vi att tredubbla omsättningen utan problem”.

Trustcruit har tagit in totalt 5,5 miljoner kronor från investerare som före dette Pricerunner-vd:n Peter Carlsson och Almi Invest. Per Edström, som grundat en rad bolag, och är vd för Starcounter, gick nyligen in i styrelsen.

Trustcruit utgår från Sverige men har etablerat sig i sju länder genom partners som sköter försäljningen, och framöver ligger fokus på den nordiska marknaden samt Tyskland och Spanien.

Planen är att fylla på kassan med mer pengar i närtid, och dialoger pågår med riskkapitalbolag, uppger Simon Werner-Zankl.

”Det är tufft, vi har flunkat en startup tidigare men nu har vi gjort det på rätt sätt. Det är sura sena nätter men väldigt kul när man kan börja skörda”, säger han.

Läs mer