När prylkedjan Clas Ohlson inledde sitt samarbete med Mathem i våras blev det möjligt för kunderna att välja mellan 700 prylar från kedjans sortiment. Nu utökas sortimentet till 2000 prylar.
“Vi tror att efterfrågan på non food-produkter kommer att växa på nätet framöver och vill vara med i den matchen. Vi börjar att skicka ut de nya produkterna nu i augusti och kommer att ta emot orders och även plocka och packa varorna i våra egna butiker”, säger Fredrik Uhrbom som är Sverigechef för Clas Ohlson till tidningen Market.
Förutom det utvidgade samarbetet med Mathem kommer Clas Ohlson i höst att införa konceptet ”Hämta i butik”, där kunderna själva kan hämta varor som har inhandlats online i någon av varuhuskedjans 92 butiker.
Clas Ohlson redovisade en förlust som var högre än väntat i sin senaste kvartalsrapport som kom i början av juni. Resultatet efter skatt blev minus 86 miljoner kronor, jämfört med analytikernas förväntan på minus 38 miljoner kronor.
Onlineförsäljningen för Clas Ohlson Sverige ligger i dag på cirka fyra procent av den totala omsättningen.