E-handel via röststyrning – en flopp hittills

Amazon e-handel Röstkommunikation
E-handel via röststyrning – en flopp hittills

Foto: Pressbild/Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

Det är mer populärt att fråga om vädret.

Förväntningarna på e-handel via röststyrningsassister har varit stora och vissa prognosmakare har spått att den typen av handel ska inbringa så mycket som 40 miljarder dollar inom några år. Men hittills har har konceptet blivit en flopp.

Nu rapporterar sajten the Information att bara två procent av alla som äger Amazons röststyrningsassist Alexa har använt den till att handla, och 90 procent av dem som har handlat en gång har inte gjort det igen.

De som har handlat har i första hand inte köpt hushållspapper eller tvättmedel.

Istället används assistenten för att höra av sig om e-handelsordrar som lagts via dator eller mobil eller för att besvara frågor om vädret eller sätta igång musik.

Men röststyrningsassistenter är fortfarande hypade och blir allt mer populära i amerikanska hushåll. Både Google och Apple satsar på produkten och Amazon uppger att de har sålt 50 miljoner Alexa-assistenter hittills.

I våras rapporterade Breakit att H&M:s inredningsdel, H&M Home, ska flytta in i Googles röststyrningsassistent. Tanken är att användaren ska kunna prata direkt med bolaget genom appen Home stylist och få inredningstips levererat verbalt av roboten.

Även Ariella Rotstein som arbetar med Icas innovationshub Icax sa till Breakit innan sommaren att röststyrning är ett av de områden som ses som intressant för matvarujätten.

”Jag tror att det kommer mer och mer. Tänk vad smidigt det skulle vara att prata in din matbeställning istället för att använda en skärm. Då kan du göra det från bilen eller när du är ute och går”, sa hon då.

Rösstyrningsassistenter förväntas lanseras på den svenska marknaden i höst. Hur svenskarna väljer att använda dem återstår att se.

Läs fler artiklar
LÄS MER