Sök

Facebook och Instagram lanserar ny funktion – ska kartlägga din tid

MetaSociala medierfacebook

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nu räknas snart varje minut.

Känner du att din närvaro på sociala medier börjar gå överstyr? Då kan Facebooks och Instagrams nya lösning vara något för dig.

Under onsdagen presenterade sociala mediejätten Facebook, som äger bildplattformen Instagram, ett initiativ som kan få fler att reflektera över sitt beteende på nätet, rapporterar Recode.

Facebook genomför ständigt förändringar av plattformarna och den senaste i raden fokuserar på tiden användaren spenderar på dem. 

Ett ny funktion kommer att låta användarna överblicka sina aktiviteter och visa hur mycket tid som spenderats i sociala medierna, såväl dagligen som i snitt per vecka.

Det kan vara svårt att sluta scrolla, men nu ska du både kunna pausa notiser under vissa timmar och även ställa in en påminnelse efter att ha varit inloggad exempelvis en timme för att uppmuntra dig själv att logga ut.

Det här är inget nytt koncept, både Android P och iOS 12 kommer med möjligheter att överblicka beteendet i appar och sociala medier. Det ligger därmed i Facebooks intresse att erbjuda liknande tjänster på de egna plattformarna.

"Om vi kan ge människor verktyg för att kontrollera sin tid, eller bli medvetna om sin tid, tror jag att det ger en väldigt hälsosam balans", säger Instagrams vd Kevin Systrom i ett uttalande. 

Recode konstaterar att verktygen kommer att ligga i underkategorier, och inte själva flödet, vilket sannolikt innebär att färre personer kommer använda tjänsten.

Sajten skriver även att det vore effektivare om plattformarna kunde visa var i apparna användaren spenderar mest tid och leverera tidsbesparande förslag utifrån det.

Den idén kan dock antas vara mindre bra för Facebooks affärsmodell som är beroende av att användarna trots allt surfar runt i appen. 

Facebooks vd Mark Zuckerberg har återkommande flaggat för att han vill optimera människor tid på Facebook. Som en del i detta förändrade sociala mediejätten sina algoritm i början av året och började visa mer inlägg från vänner och familj, framför reklam.  

Facebook föll som en sten på börsen under förra veckan efter att ha presenterat sin senaste kvartalsrapport. 

Läs mer