Sök

Ökat intresse för Wish efter samarbetet med Postnord

PostnordWishe-handel

Wish Nordenchef Håvard Stjernen. Foto: Istockphotos.com / Montage

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den slopade hanteringsavgiften ser ut att ha gett resultat.

Svenskarnas kärlek till billiga prylar från sajter som Wish och Ali express fick stora konsekvenser för Postnord tidigare under året . När e-handelskaoset var som värst anlände ungefär 150.000 paket om dagen till Arlanda från Kina.

Sedan införde Postnord en administrationsavgift på 75 kronor för alla paket som skickades till Sverige från länder utanför EU. Ett beslut som resulterade i en drastisk minskning av Kina-paket.

Breakit kunde i slutet av maj avslöja att administrationsavgiften snart skulle försvinna. Åtminstone för alla som handlade från Wish. Postnord och e-handelssajten var nämligen överens om ett nytt sätt att ta in moms direkt från Wish, vilket resulterade i att Postnords avgift försvann.

Sedan dess verkar det som att handeln på Wish återigen har tagit fart. I ett pressmeddelande skriver e-handelsplattformen kunderna har återvänt till appen och att över 500.000 beställningar har genomförts sedan den nya rutinen för att hantera moms och hanteringsavgift infördes.

“Vi har kunder i alla åldersgrupper och delar av landet. Det som är gemensamt är att de gillar att göra en bra deal. Vad som efterfrågas varierar över tid beroende på vad som är aktuellt, som nu är det varor kopplat till sommarhettan. Vi är glada för att vi kan erbjuda ett enkelt och roligt sätt att köpa prisvärda varor direkt från hela världen”, säger Håvard Stjernen, Nordenchef på Wish i ett pressmeddelande.

Läs mer