Sök

Så går Bonniers mediestartup – Kit dubblar omsättningen

Kit

Peder Bonnier vd på Kit. Foto: Skärmdump samt pressbild.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Nyhetssajten växer i raketfart – men går fortsatt mycket back.

Kit med Peder Bonnier vid rodret lanserades 2015 med ett startkapital från mediekoncernen Bonnier på 50 miljoner kronor i kassan.

Nu visar bolagets senaste årsredovisning att nyhetssajten dubblar omsättningen från 8 miljoner till drygt 16 miljoner kronor för 2017. Bolaget har också vuxit med tio nya anställda.

Vid en första anblick ser det även ut som att förlusten minskar rejält. Årets resultat ligger på minus 3 miljoner kronor jämfört med minus 25 miljoner för 2016.

Läser man vidare visar det sig dock att en stor del av de intäkter som bolaget redovisar handlar mer om bokföringsteknik än faktisk tillväxt. Bolaget tar bland annat upp eget aktiverat arbete på 4,7 miljoner som en intäkt. Men den stora intäktsposten står en intern försäljning för.

I december 2017 delade Kit nämligen upp verksamheten i två delar. Den redaktionella verksamheten samt annonsförsäljningen såldes till dotterbolaget Keep in touch media Sverige. I det gamla bolaget finns tekniken kvar.

Köpesumman som bolaget tagit upp som en intäkt ligger på 23 miljoner kronor.

Skulle man bortse från aktiverat arbete samt den interna försäljningen skulle resultatet alltså hamna på minus 32 miljoner kronor, något mer än förra året.

Bonnier äger 66 procent i bolaget och övriga procent ägs av bland annat anställda. Innan uppdelningen hade Kit 37 anställda.

Aktiverat arbete för egen räkning innebär att ett företag bokför en del av sina utvecklingskostnader som framtida omsättning, trots att ingen försäljning till kund har skett.

Läs mer