Sök

Så går det för Spotify - rapport visar förlust på 900 miljoner

Spotify

Martin Lorentzon & Daniel Ek Foto: Press / TT / Istockphoto

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Så blev börsnykomlingens andra kvartal.

De stora frågorna när Spotify släpper sin andra publika kvartalsrapport är som vanligt: Hur stora förluster gör de egentligen? Hur mycket ökar andelen premiumanvändare? Hur mycket ökar intäkterna?

Dagen före rapporten kom nyheten att bolagets vd Daniel Ek säljer av en större aktiepost.  

Under torsdagseftermiddagen svensk tid kom svaren. Siffrorna ligger i linje med bolagets egna och analytikernas förväntningar. 

Spotifys egna förväntningar för andra kvartalet var att nå 175-180 miljoner aktiva användare per månad.

Resultatet blev 180 miljoner, med den största tillväxten i Latinamerika och det som Spotify kallar för "Övriga världen", med det menar man marknader där man ännu inte är etablerade. 

Samtidigt var förhoppningen 79-83 miljoner nya premium-prenumeranter, alltså de som betalar för tjänsten, vilket är en ökning med 34-41 procent jämfört med samma period förra året.

Kvartalsrapporten visar att man nådde 83 miljoner. En ökning med 10 procent från föregående kvartal. 

Samtidigt ökar omsättningen med 12 procent jämfört med föregående kvartal och landar på 1,3 miljarder euro, ungefär 13 miljarder kronor. 

Spotify räknade med att förlusten skulle ligga på mellan 60-140 miljoner euro. Kvartalsrapporten visar att man hamnar på 90 miljoner, vilket motsvarar 924 miljoner kronor. 

Det var lägre än analytikernas förväntan om ett rörelseresultat på minus 100 miljoner euro enligt en sammanställning som Inquiry Financial har gjort.

Resultatet inkluderar kostnader för bolagets börsnotering på 30 miljoner euro samt 32 miljoner euro i ökade sociala avgifter, där de senare blev högre än vad bolaget hade väntat sig.

Prognosen för tredje kvartalet är att antalet premiumabonnemang ska nå upp till 85-88 miljoner samt att förlusten ska ligga på mellan 10 och 90 miljoner euro.

 

Läs mer