Sök

Facebooks aktie rasar med 1000 miljarder – vi förklarar läget (med gifar)

Meta

Facebooks har svårt att locka nya användare till Facebook-appen. Foto: TT / Istock

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Facebook är tyngt av skandaler och nu har dessutom placerarna på börsen börjat tvivla på bolaget. Vi går igenom vad som är på gång – och eftersom det är semestertider gör vi det med tre gifar.

Krasch, boom, bang sa det på Wall Street på onsdagskvällen när Facebook, bolaget som typ äger våra liv, släppte sina senaste siffror.

I korthet kan man säga att placerarna tyckte att rapporten var en katastrof. Facebooks aktie rasade med 20 procent vilket motsvarar cirka 1000 miljarder.

Ja, du läste rätt: 1000 miljarder kronor.

Så vad handlar det om? Kommer Facebook kollapsa eller är det här bara ett tillfälligt bakslag på vägen mot totalt världsherravälde? Vi ger vår bild i tre punkter.

1. Facebook-appen har svårt att locka nya användare...



Den gamla klassiska blå Facebook-appen har till sist börjat sakta in vad gäller antalet nya användare. I Europa minskar antalet dagliga aktiva användare, och i Nordamerika har antalet stått stilla i ett år.

Visst, det totala antalet aktiva användare är över 2 miljarder, och tjänsten växer fortfarande i utvecklingsländer. Men den globala användartillväxten under andra kvartalet var ändå den långsammaste sedan 2011.

2...och investerarna hade väntat sig fortsatt tillväxt



Facebook tjänar nästan alla sina pengar i nyhetsflödet, alltså den del av appen där du scrollar neråt genom en blandning av kompisars bröllopsbilder, virala videoklipp och (förstås) annonser. 

Och det är i Nordamerika och Europa som Facebooks nyhetsfeed drar in mest annonspengar, eftersom vi är rikare och har råd att shoppa mer av de prylar som syns i annonserna.

När antalet användare i de rikare länderna står och stampar, eller till och med krymper – så blir Wall street-placerarna besvikna.

3...men går inte Instagram bra då?



Jo, Facebook äger också Instagram. Och Whatsapp. Och Messenger-appen. De tre apparna går som tåget och Instagram kan mycket väl bli det nya Facebook som bolaget kan dra in en massa annonspengar på i framtiden, om "gammel-Facebook" blir mindre populärt.

Men än så länge är det som sagt i Facebook-appens nyhetsflöde som bolaget drar in en överväldigande andel av intäkterna. Och följaktligen är det den appen som börsplacerarna kommer att fokusera mest på.

Läs mer