Sök

Med Amazon flåsande i nacken – Adlibris resultat en besvikelse

AmazonAdlibrise-handel

Johan Kleberg, vd för Adlibris och ansvarig för Bonniers nya e-handelssatsning. Foto: Press.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Logistikproblem i julhandeln ställde till det för Bonniers e-handlare.

E-handel må inte vara mediejätten Bonniers kärnverksamhet.

Men bolagets e-handlare Adlibrisgruppen har de senaste åren gått från att sälja böcker på nätet till att, via en rad uppköp och egna satsningar, erbjuda allt från garn till bebisprodukter och köksprylar.

Nyligen sålde som bekant Bonnier TV4 till Telia för 9,2 miljarder kronor. Det återstår att se hur mycket av de pengarna, om affären godkänns av Konkurrensverket, som kommer satsas på e-handel. Men en inte alltför vild gissning är att mediehuset gärna breddar sina inkomstkällor för att stå pall om en ny mediekris skulle slå till.

I början av året gjorde Bonnier också e-handel till ett eget affärsområde, efter att det tidigare hade legat under “Books”, med Adlibris vd Johan Kleberg som ansvarig.

Men trots satsningarna blev bokslutet 2017 lite av en besvikelse för Adlibrisgruppen, där bland annat Roliga prylar, Köket.se, Bamba och Discshop ingår.

Omsättningen i gruppen ökade förvisso med runt 13 procent, från 1,75 miljarder till drygt 2 miljarder kronor. Men det är lägre än ökningen för e-handeln totalt, som låg på 16 procent för 2017 enligt Postnord. Året innan ökade Adlibris med 21 procent.  

Resultatet minskade samtidigt från 47 till 31 miljoner kronor för 2017, enligt Bonniers koncernrapport.

“Vi är inte helt nöjda, men vi hade ett svagt december som berodde på logistikproblem”, säger Johan Kleberg.

Julhandeln är en av de viktigaste perioderna för e-handeln och Adlibris lager räckte inte till.

“Vid midsommar fick vi ta över Apoteas gamla lokaler, det var senare än vad vi hade hoppats på, men nu har vi den yta vi behöver för 2018. Hittills i år är försäljningen upp 18-19 procent”, säger Johan Kleberg.  

Nyligen lanserade bolaget appen Adlibris Go, som är lite av en Pressbyrå i mobilen, där man levererar till Stockholms innerstad inom en timme från butiken på Regeringsgatan.

Satsningen har gått enligt plan, enligt Johan Kleberg, och tanken är att bolaget på så sätt ska kunna lära sig mer om vad kunderna har för beteende när de handlar. 

Hittills har man till exempel sett att folk gärna beställer saker till parken. 

“Även om vår strategi på längre sikt är att bygga stor volym så vill vi även attackera från andra hållet, genom att ha ett erbjudande som börjar i leveransen. Det är en del av strategin att våga testa”, säger Johan Kleberg.

Samtidigt har Adlibris Amazon att förhålla sig till.  Förra året stod bolaget för 44 procent av e-handeln i USA. Och den senaste rapporten kan få vilken e-handlare som helst att darra. 

Enligt Johan Kleberg "lever de med Amazon varje dag”.

“Amazon är ett otroligt inspirerande och modigt bolag. Om man ska vara lite hård så är det de som har gjort e-handeln intressant. De är en stor inspirationskälla för oss, men också en väldigt stark konkurrent. Jag tror inte många andra bolag följt dem så noga som vi har gjort de senaste åren”.

Han tror dock att de som kommer drabbas hårdast när Amazon kommer till Sverige är de fysiska butikerna.

“Jag tror att den främsta effekten blir att det snabbar på butiksdöden. Samtidigt kommer det att accelerera e-handelstillväxten, sen får vi se hur den fördelas mellan olika aktörer”, säger han.

Läs mer