Sök

Mediestartupen The Local är till salu efter flera tunga förlustår

The LocalFörvärv

Breakit

Breakit

Grundarna bakom den förlusttyngda nyhetssajten som skriver om svenska nyheter på engelska raggar kapital.

Det rapporterar Dagens industri. 

The Local finns, utöver Sverige, i Österrike, Danmark, Italien, Norge, Schweiz, Tyskland och Frankrike. Konceptet är detsamma överallt - det vill säga journalistik om respektive land fast på engelska i stället för det lokala språket.

Sajterna har för närvarande totalt 4,5 miljoner unika webbläsare per månad. Det är nästan lika mycket som den svenska branschledaren Aftonbladet har i veckan.

The Locals ekonomiska resultat är dock inte lika imponerande. Bolaget har funnits sedan 2004 och räknar i år med att omsätta 15-18 miljoner kronor, enligt Di. 

En snabb koll i bolagets resultaträkningar från de senaste åren visar att den samlade rörelseförlusten under perioden 2012-2014 har varit 23 miljoner kronor.

Nu uppvaktar ledningen utländska mediekoncerner med målet att ta in mer riskkapital, eller eventuellt sälja hela bolaget. Syftet är, enligt grundarna, att få större finansiella muskler till den internationella expansionen. 

Bolaget har sedan starten tagit in 15 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Almi och Sjätte AP-fonden. 

Läs mer