Sök

20-årige Eliot Robinson bygger miljonpublik med basket på Instagram

Dunk mediaSociala medierinfluencers

Foto: Skärmklipp / Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Omsatte nära en miljon redan i gymnasiet.

Hört talas om Instagramkontot Dunk (@dunk)? det har 2,2 miljoner följare i skrivande stund och bakom succén ligger 20-årige Eliot Robinson från Stockholm. Som ung trodde han länge att han skulle bli basketproffs – men istället hittade han ett annat sätt att arbeta med sitt intresse. 

Det hela började som en hobby redan på högstadiet när Eliot Robinson slog mynt av sitt intresse för videoredigering och tog ut några få kronor för att redigera klipp till Youtube.

Sedan började han på gymnasiet.

Räkenskapsåret 2016 hade Eliots svenska bolag Dunk en omsättning på 806.000 kronor och en vinst på 217.000 kronor. Grundidén bakom innehållet var enkel, att lägga till musik till olika basketklipp. 

Då gick han fortfarande i gymnasiet.

Ungefär samtidigt kom han i kontakt med entreprenören Gary Vaynerchuck. Efter mycket tjatande och en resa till London lyckades han säkra ett jobb hos denne på Vaynermedia direkt efter gymnasiet.

“Jag kom dit och jobbade där ett år med hans Instagram och fick den att växa. Sedan i september förra året bestämde vi oss för att jag skulle fokusera på mitt istället”, säger Eliot Robinson.

Nu är Eliot Robinson bosatt i New York och arbetar där med sitt nystartade företag Dunk Media. På sociala medier når man enligt honom själv ut till över 8 miljoner följare totalt, något som har resulterat i samarbeten med varumärken som Nike, EA sports och Warner music.

“Vi har byggt en plattform där majoriteten av följarna är 13 till 18 år och som främst bor i USA. De konsumerar inte reklam på samma sätt som äldre. Så fort det är reklam på tv tar de upp sin mobil och öppnar Instagram. Det vi gör är att vi samlar alla dessa i ett community där vi ger dem bra innehåll varje dag och sen blandar vi in reklam där”, säger Eliot Robinson.

Men det är bara ett steg i arbetet framöver. Eliot Robinson märker redan nu av att projektet börjar växa sig stort för en ensam person att sköta. Tidigare har han anlitat frilansare för olika arbeten, men förhoppningarna är att kunna anställa.

“ Nästa steg är att producera mer originellt content och inkludera vårt community i det”, säger han och fortsätter:

“Planen för framtiden är att anställa folk på heltid. Jag har kört det här ensam och det är tufft. Du bestämmer dina egna tider, men det blir många tidiga morgnar och sena kvällar.”

Utöver Dunk media har Eliot Robinson också börjat föreläsa om sina erfarenheter och hur man lyckas på Instagram.

Vi har tidigare skrivit om andra svenskar som har lyckats bygga upp miljonpublik på Instagram. Männen bakom varumärket Menwith har byggt ett medieföretag som omsätter 5 miljoner kronor.

Läs mer