Breakit - Smakstart för Youtube-profilernas app: "Det är helt sinnessjukt"
Joel Adolphson är kusin med bröderna Emil och Victor Beer. Foto: Splay.

Smakstart för Youtube-profilernas app: "Det är helt sinnessjukt"

Sara Lindmark
Sara Lindmark
28 sep 2015, kl 18:19

Runt 22.000 nedladdningar – på fyra dagar. Det är resultatet för humortrion I just want to be cools nya app.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
28 sep 2015, kl 18:19

I fredags kunde vi berätta att Youtube-fenomenet I just want to be cool blir först att testa Splays nya plattform Unicorn.me.

Trion har fått en egen app där de själva kan kontrollera sitt innehåll – och fansen verkar vara med på noterna. IJWTBC-appen har laddats ned 22.000 gånger och under helgen var den Sveriges mest nedladdade gratisapp. Nu har den seglat ned till plats tre på topplistan. 

“Vi hade förväntat oss att många skulle ladda ned den, men inte så många och inte så snabbt. Det är helt sinnessjukt, vi kan knappt fatta det," säger Joel Adolphson.

Han startade I just want to be cool tillsammans med sina kusiner, Emil och Victor Beer, 2011. I dag har Youtube-kanalen 500.000 prenumeranter och totalt 110 miljoner visningar. Trion har också släppt tre olika webbserier genom SVT.

“Vi har alltid hängt ihop och genom hela uppväxten har vi sprungit omkring hos våra föräldrar och spelat in filmer. Vi har aldrig strävat efter att bli stora och kända utan det har varit en hobby. Offentligheten har kommit i bara farten. Sedan ett halvår tillbaka arbetar vi med Youtube på heltid,” säger Joel Adolphson.

Splays vd och grundare Vigor Sörman berättade i fredags för Breakits Stefan Lundell att Unicorn.me kan bli ett stabilt intäktsben både för Splay och Youtube-stjärnorna som börjar använda den.

Men Joel Adolphson vill inte alls prata om pengar i nuläget.

“Appen är till för oss och för att vi ska kunna kommunicera med våra fans. Den är inte till för att tjäna en massa pengar, även om det är klart att man skulle kunna göra det i form av annonsförsäljning i framtiden.”

Han vill inte säga hur långt bort den framtiden är, eller gå in djupare på hur de skulle kunna kapitalisera på appen.

“Vi måste se hur det går, men just nu fokuserar vi som sagt bara på att komma närmare våra fans,” säger Joel Adolphson.

Ser ni det här som ett komplement till Youtube eller en konkurrent?

“Det är snarare ett komplement som kan skapa ett extra värde för våra fans och följare. De som har appen skulle till exempel kunna se sketcher i förtid och de kan följa oss behind the scenes. Men vi kommer inte att sluta med Youtube.”

Sveriges största Youtube-profil Pewdiepie lanserade en egen spelapp i fredags. Är det här en ny trend?

“Jag tror att det finns ett behov bland Youtubers att komma närmare sina fans och få en bättre kommunikation med dem. Appar är ett så lättillgängligt verktyg och alla har ju smartphones nu för tiden.”

Det är för tidigt att säga hur många aktiva användare som tjänsten har, men enligt Joel Adolphson är det tydligt att en stor del av de som tankat hem appen kommer tillbaka fler gånger.

“De gör en himla massa fan art och fanbilder. Man ser verkligen hur de kan engagera sig i vissa grejer. Om vi säger att vi behöver en massa bilder på Joel med hans ansikte photoshoppat på en häst till ett montage, så får vi helt plötsligt 3.000 bilder. Det är helt fantastiskt att vi har den kommunikationen,” säger Joel Adolphson.

Inom ett par veckors kommer även Youtube-profilen Clara Henry att lansera en egen app i Splays regi.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel