Så går det för Löwengrip: "Tagit många engångspuckar"

Breakit - Så går det för Löwengrip: "Tagit många engångspuckar"

Pingis Hadenius och Isabella Löwengrip. Foto: Press

Johanna Ekström

Reporter

Skönhetsmärket når inte upp till egna målen.

Det är guldklimpen i entreprenören och bloggaren Isabella Löwengrips bolagsportfölj.

Nu visar färska siffror hur det går för skönhetsbolaget Löwengrip Beauty (tidigare Löwengrip Care & Color) som hon grundat tillsammans med bolagets vd Pingis Hadenius.

Breakit har tidigare rapporterat att grundarna förhandlar om att sälja bolaget - samt att man väntat sig en omsättning på runt 55 miljoner kronor för 2017. Dit når bolaget inte, utan landar på drygt 47 miljoner kronor vilket dock är en ökning med 34 procent jämfört med 2016.

Samtidigt minskar vinsten från 2,1 miljoner kronor för 2016 till 313.000 kronor. 

Enligt Pingis Hadenius beror resultatet på att bolaget tagit många större engångspuckar under 2017. Man gjorde enligt henne en kostsam felrekrytering, investerade i export, resor och mässor, bytte kontor samt nyanställde personal. 

“Men den stora kostnaden var alla utvecklingskostnader i och med att vi beslöt att göra om hela vårt varumärke och stänga ner LCC. Det är en stor grej i vår bransch", säger hon.

Bland annat har bolaget köpt tillbaka de gamla produkterna från återförsäljarna och sålt dem via olika outlets.

"Det betydde också att vi pausade många tillväxtmöjligheter bland annat vad gäller export. Det är ingen idé att arbeta in ett varumärke som ändå är på väg att försvinna”, säger hon.

Det nya varumärket, som enbart går under namnet Löwengrip, är till skillnad från LCC mer av ett premiumvarumärke.

"För några år sedan kunde man inte tro att dyrare ansiktskrämer skulle växa, men konsumenterna har blivit upplysta genom information online eller i sociala medier och lägger hellre några kronor extra på produkter som är skräddarsydda för dem". 

“Nu har vi ett helt nytt varumärke med helt nya produkter, processen har tagit ungefär ett år”. 

Många av förändringarna har delvis med Amazon att göra. Löwengrip säljer sina produkter på Amazon i bland annat Tyskland och Storbritannien och enligt Pingis Hadenius var det viktigt för bolaget att hamna under kategorin "luxury beauty" på plattformen. 

“Vi har flera personer internt som enbart jobbar med Amazon för att lära sig det. Det handlar om att ha en snygg varumärkessida, att få upp aktiviteter och reviews samt att bygga en relation med de som jobbar på Amazon".

Under 2018 har bolaget lagt resurser på att byta e-handelsplattform och affärssystem, något som Pingis Hadenius hoppas ska vara klart under augusti.

“Eftersom vi inte är börsnoterade utan egenägda så gör vi ibland drastiska omsvängningar som på kort sikt skapar ett dåligt kvartal, men stora värden på lång sikt för vår digitala utveckling”.

“Därför går vår egna e-handel på extrem sparlåga just nu, vi väljer istället att satsa mer på att Amazon och e-handeln hos våra apotek samt Kicks, Åhléns och Lyko ska gå väldigt bra”.

Läs fler artiklar
LÄS MER