Sök

Genombrott för Monocl – lång rad läkemedelsjättar in på kundlistan

MonoclVårdLäkemedel

T.h: Guy Bowman, nytillträdd säljchef på Monocl. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Novo Nordisk, Amgen och Sandoz är bara några av alla storbolag som skrivit upp sig på den svenska företagstjänsten.

Göteborgsbolaget Monocl har tagit sig an uppgiften att fixa ett stort problem för läkemedelsindustrin: att hitta de bästa experterna och opinionsbildarna att samarbeta med vid utveckling och marknadsföring av läkemedel.

Bolaget har byggt upp en tjänst som samlar in information från flera olika databaser för att hjälpa branschen att hela tiden hålla koll på den senaste forskningen, vem som har störst inflytande och vem som idag samarbetar med konkurrerande bolag.

“Det är ett slags Linkedin för läkemedelsindustrin, kan man säga. Skillnaden är att vi använder maskinlärande algoritmer för att automatisk skapa upp de miljoner expertprofiler som finns i vår plattform. Innan har man fått anlita konsulter som tagit flera hundra tusen kronor för att leta manuellt efter rätt personer".

"Marknaden är starkt växande och värd flera miljarder dollar. Med vår tjänst kan man göra det själv på mycket kortare tid och för en bråkdel av priset”, säger Felix Jansson, marknadsansvarig på Monocl.

De senaste månaderna har bolaget landat en rad storkunder. Det handlar om miljardbolag som danska Novo Nordisk, Bayer och Amgen.

Vad de nya kundavtalen är värda vill inte Monocl avslöja. Intäktsmodellen bygger på en licenskostnad per användare. Eftersom samtliga av de nya storkunderna har tiotusentals kan man gissa att det innebär en hel del nya användare till tjänsten.

Hittills har bolaget tagit in ungefär 40 miljoner kronor från sina investerare. Nu laddar bolaget för en så kallad A-runda. I Sverige brukar det innebära en kapitalanskaffning på mellan 20 miljoner och 50 miljoner kronor.

Förra året redovisade bolaget ungefär 8 miljoner kronor i nettointäkter. Felix Jansson säger dock att bolaget har ett mycket större ordervärde än det som redovisas. Eftersom ordrarna löper över flera år släpar intäkterna efter i redovisningen.

För att fortsätta satsa och växa, framförallt på den amerikanska marknaden, har bolaget gjort en ny nyckelrekrytering.

Guy Bowman blir ny säljchef på bolaget. Han har över 20 års erfarenhet av analys och läkemedelsbranschen och kommer senast från molntjänstbolaget Veeva systems.

”Det är fantastiskt kul att bli en del av Monocl och få driva på den kraftiga tillväxt som bolaget har upplevt under de senaste åren. Monocl adresserar effektivt det kritiska behovet för läkemedelsbolag och andra bolag i branschen att kontinuerligt etablera viktiga affärsrelationer med externa aktörer i så tidig fas som möjligt”, säger Guy Bowman i ett pressmeddelande från bolaget.

Läs mer