Fyndiqs tillväxt bromsade in rejält förra året – därför är vd:n nöjd ändå

Breakit - Fyndiqs tillväxt bromsade in rejält förra året – därför är vd:n nöjd ändå
Dinesh Nayar, vd och medgrundare på Fyndiq.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

“Nätets Ullared” har bäddat för ett riktigt starkt 2018.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Fyndiq är det svenska bolaget som byggt en plattform för att rea ut andra företags överlager. På sajten kan man köpa allt från mobilskal till vattenflaskor – eller varför inte en “Kolossal uppblåsbar flamingo-flotte”?

Bolaget startades 2009 och har byggt upp en verksamhet som 2016 omsatte 320 miljoner kronor. Nu visar bolagets senaste årsredovisningen att tillväxttrenden fick ett hack 2017. Bolagets omsättning ökade endast med 2,5 procent, till 328 miljoner kronor. Det kan jämföras med föregående år då omsättningen ökade med över 10 procent.

“Från vårt perspektiv har det varit ett väldigt bra år och helt enligt plan. Vi tog stora investeringar i att lägga om vår affärsmodell. Vi har gjort om så att kunderna inte betalar någon fraktavgift på 49 kronor längre. Vi sänker vår intäkt per order när kunden inte betalar för frakten men vi ser samtidigt en kraftig ordertillväxt så det handlar om en engångseffekt på omsättning”, säger Dinesh Nayar, vd och medgrundare av Fyndiq.

Enligt årsredovisningen har antalet ordrar ökat med 44 procent sedan omläggningen och bolaget har dessutom lyckats minska marknadsföringskostnaden med 45 procent, samtidigt som man gör vinst på huvudtjänsten Fyndiq Snabbt.

Ändå gjorde bolaget en förlust på 31 miljoner kronor. På förlusten ska dessutom 22 miljoner kronor i utvecklingsinvesteringar läggas på.

De pengarna har bland annat använts för att bygga en fristående app för att möta konkurrensen från Wish. Få personer med intresse för e-handel har missat hur den amerikanska e-handelsappen har spridits i Sverige som en löpeld och till slut fick Postnord att införa nya hanteringsavgifter för paket från Kina.

Fyndiq Superbilligt – som den fristående appen heter – har sedan betalanseringen i januari i år laddats ned över 400.000 gånger. “Förlusten handlar om att vi förra året dels hade utvecklingskostnader men också operativa kostnader för Superbilligt. Ser man på nedladdningssiffrorna är det långt över vår förväntan. Hela appvärlden handlar om att bygga en stor användarbas och att komma upp i sådana siffror så här snabbt i Sverige är väldigt ovanligt”, säger Dinesh Nayar.

Hur försäljningssiffrorna från den nya appen ser ut går dock inte att utröna från bokslutet.

“Hela Superbilligt går bättre än plan men det är fortfarande väldigt tidigt och vi justerar och förbättrar vårt erbjudande hela tiden. Vi som har några år på nacken vet att man inte ska ta ut något i förskott”, säger han.

Några konkreta tillväxtmål för 2018 vill han inte gå in på men ger ändå en övergripande positiv bild av verksamheten.

“För Superbilligt är det en tillväxtresa med att trycka på med marknadsföring och bevisa oss för svenska konsumenter, medan Fyndiq Snabbt växer långsammare. Där handlar det inte om någon 100-procentig årstillväxt men det är också väldigt lönsamt.”

Läs fler artiklar
LÄS MER