Sök

Facebook har svårt att få fart på tv-dödaren – mediebolag lämnar

Facebook.comMetaVideo

Mark Zuckerberg, grundare av Facebook. Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Mediebolag är besvikna över tittarsiffror och intäkter på Facebook Watch.

Det har gått snart ett år sedan Facebook först lanserade sin stora videosatsning Facebook Watch i USA, där tjänsten gjordes tillgänglig i hela landet i september. Syftet med tjänsten är att erbjuda olika typer av video, där tv-kanaler och produktionsbolag fick sällskap av olika innehållsskapare.

Nu kommer rapporter som skvallrar om att lanseringen inte har varit någon succé för sociala medier-jätten, skriver The Information.

Enligt sajten har flera medieaktörer valt att inte komma tillbaka till Facebook Watch och hänvisar till en mediechef som berättade att annonsintäkterna från deras program var kring “tiotusentals” dollar, något som enligt denne person skulle ha inbringat 1,5 miljoner dollar på deras egna sajt.

Facebook har redan börjat åtgärda vissa problem genom att lansera nya funktioner som ger innehållsskapare tillgång till bättre statistik, liksom justeringar av hur annonser fungerar i Watch.

I ett skriftligt svar till The Information skriver Facebooks videodirektör Fidji Simo att de tror på tjänsten och att den totala tiden som användare spenderar med den har ökat sedan årsskiftet.

Samtidigt har en anonym mediechef som sajten pratat med uttryckt sin besvikelse över Facebook Watch.

“Vi har definitivt lämnat den erfarenheten med åsikten att vi inte kommer att arbeta med de här personerna igen.”

En av anledningarna bakom problemen med annonsintäkter uppges vara att Facebook säljer paket med olika typer av innehåll till annonsörerna, istället för att sälja annonsutrymme i individuella program.

Facebook själva lyfter fram Marketplace, deras avdelning för köp och sälj, som ett bra exempel på en produkt som behövde tid på sig att lyckas, efter några svaga år efter lanseringen.

Läs mer