Sök

Babyshop fortsätter rusa framåt – närmar sig miljardvallen

Babyshop

Marcus och Linn Tagesson, grundare av Babyshop. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Barnkläder på nätet har blivit en succé för entreprenörsparet Marcus och Linn Tagesson.

Babyshop är en av de största framgångarna i Sverige inom e-handelssegmentet just nu. De senaste tre åren har e-handelskoncernen mer än fyrfaldigat omsättningen och gått från 129 till 242 anställda.

Bara förra året ökade omsättning från 506 miljoner till 835 miljoner kronor. Alltihop kommer alltså från leksaker, kläder och andra barnrelaterade prylar.

“Det går enligt plan kan man säga. Om man tittar på 2017 hade vi väldigt stark organisk tillväxt i början på året. Den fortsatte även under andra halvan men då fokuserade vi också mer på att få ned kostnaderna”, säger Marcus Tagesson, vd och medgrundare av Babyshop.

Den stora omsättningstillväxten kommer från förvärvet av Lekmer, som genomfördes förra sommaren. I ett svep säkrade Babyshop då en affär som omsatte en halv miljard på årsbasis för en köpesumma på ynka 90 miljoner – ett riktigt reapris. Det var framförallt där man jobbade på att minska kostnaderna.

“Lekmer har kämpat i flera år med en logistik som var problematisk. Det var en stor utmaning att vända det på tio veckor och hela bolaget fick lägga allt fokus på att få det att hända. Men nu har vi en logistik som är framtidssäkrad. Vi bygger ut lagret i Jönköping och har automatiserat Lekmer fullt ut”, säger Marcus Tagesson.

Han tillägger även att bolaget varit lönsamt sedan oktober förra året. Sista raden lyser likväl blodrött 2017. 109 miljoner gick Babyshop back förra året.

“Lekmer tappade innan ungefär 100 miljoner kronor per år på grund av en problematisk logisitik. När vi bytte ut plattformen och lade ned deras gamla lager tog vi på oss stora kostnader som påverkar resultaträkningen. Men de kommer inte igen nästa år”, säger Marcus Tagesson.

Som nämnt består den stora omsättningstillväxten av intäkter från Lekmer under sista halvåret. Hur det gick för den befintliga verksamheten vill inte Marcus Tagesson gå in på i detalj, annat än att den visar “en stark organisk tillväxt”. Allt är dock inte frid och fröjd. I början av 2018 beslutade nämligen bolaget att lägga ned tre fysiska butiker i Norge. Man har fortfarande kvar 2 butiker i Sverige och 11 i Norge.

“Vi har sagt att alla våra resultatenheter ska vara lönsamma. Mönstret förändras just nu i den fysiska världen och då får man agera där det krävs. Två av butikerna låg exempelvis i sommarorter och det är inte direkt vår känrverksamhet. Vi vill inte vara en sommarbutik utan vi vill ha det starkaste erbjudandet för föräldrar året om”, säger Marcus Tagesson.

Under året räknar bolaget med att åtminstone göra nollresultat om inte vinst. Ändå har man nyligen öppnat för att ta in ytterligare kapital, enligt dokument inlämnade till Bolagsverket.

Är ni ute efter nya förvärv nu?

“Man kan väl säga att vi alltid håller ögonen öppna. Vi har byggt upp en kompetens internt för att snabbt kunna förvärva andra bolag och integrera dem i vår verksamhet. Vi tror att marknaden inom babyprodukter och kläder kommer konsolideras ytterligare och vi vill leda den konsolideringen”, säger Marcus Tagesson.

Han och frun Linn Tagesson är tillsammans största ägare i bolaget följt av riskkapitalbolaget Verdane.

Läs mer