Sök

Kenza Zouitens Ivyrevel har fått fart – men än lyser siffrorna röda

Ivyrevele-handelfashiontech

Foto: Fredrik Sandberg/TT .

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Kenza Zouitens digitala modebolag har fått luft under vingarna.

Kenza Zouiten slog igenom med sin blogg som 16-åring. I dag är hon en av Sveriges största så kallade influencers. 

Kenza Zouiten står bland annat bakom det digitala modebolaget Ivyrevel som hon grundade 2012 tillsammans med Dejan Subosic, Aleksandar Subosic och Gustav Springfeldt. 

Ivyrevel backas av riktigt tunga aktörer. I slutet av förra året tog bolaget in en ny storägare i form av Zalando, där investmentbolag Kinnevik är storägare, som investerade 21 miljoner kronor.

Den svenska klädjätten H&M har också gått in i bolaget.

Under 2016 redovisade Ivyrevel en omsättning på 20,3 miljoner med en förlust på 13,5 miljoner kronor. 

Nu har redovisningen för 2017 inkommit och där kan vi se att bolaget mer än dubblade omsättningen under förra året och landade på 45,5 miljoner kronor.  Bolaget går fortfarande back men förlusterna minskade rejält från 13,5 miljoner till 2,6 miljoner kronor.

I årsredovisningen skriver Ivyrevel att året präglats av en stark tillväxt i samtliga kanaler. Den ökade omsättningen tackar man både återförsäljare och de egna kanalerna för. 

Här nämns även samarbetet med den amerikanska sökjätten Google som Ivyrevel skriver "fick mycket uppmärksamhet". Det handlade bland annat om lansering av en datadriven klänning. Ivyrevel har tidigare även satsat på ett "fashion tech lab", ett slags utvecklingslab för kläder. 

Vi kan även se att bolaget växlade upp antalet anställda under förra året, från 17 till 21 personer. Ivyrevel har tidigare sagt att de satsar på att bli gå med vinst under 2018. Skulle man inte lyckas med det är det inte heller någon omedelbar kris. Vid årsskiftet hade bolaget 45 miljoner kvar i kassan.

Läs mer