Sök

United Influencers landar stort avtal med modemagasinet Elle – "Ska satsa stenhårt"

United Influencersinfluencers

Louise Fuchs, vd på United influencers. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Med nytt avtal i ryggen är influencer-nätverket redo att växa.

Mediehuset United Influencers, som samlar en rad stora influencers under sitt tak, inleder ett avtal med modemagasinet Elle.

Elle når i dag över 75 miljoner människor på nätet och genom samarbetet laddar United Influencers för ett internationellt genombrott.

"Vi är otroligt stolta över att äntligen få det här avtalet på plats med Elle International",  säger Louise Fuchs, vd på United Influencers. 

Avtalet rör ett kommersiellt samarbete om den globala försäljningen där United Influencers ska hjälpa Elle att växa på den internationella marknaden. Samarbetet kan fortfarande utvecklas åt flera håll men i grunden kommer det fungera så här:

Elle har en massa olika annonsprodukter för sina kunder. Om till exempel ett klädmärke ska lansera en ny kollektion kan Elle hjälpa till med bland annat event, kampanjsidor, så kallade "native-annonser" – det vill säga annonsmärkta artiklar skrivna av annonsören – och traditionella annonser i magasinen. Hittills har dock inte mediekoncernen haft något erbjudande när det gäller influencers och sociala profiler. Det är där United influences kommer in.

Det norsk-svenska bolaget ska helt enkelt bygga upp det erbjudandet åt Elle. Med magasinens stora räckvidd och långsiktiga relationer med alla världens olika modehus är det onekligen en nyckelaffär för United influencers.

”Vi går inte ut med siffror på själva samarbetet men det är klart att det är ett stort avtal för oss”, säger Louise Fuchs. 

I dagsläget har United Influencers bland annat Anine Bing, Carolina Gynning, Therese Lindgren, familjen Parnevik och Sofi Fahrman i sitt nätverk.

Under 2016 omsatte United influencers närmare 12 miljoner kronor med ett minusresultat på 8 miljoner kronor. 

Årsredovisningen för 2017 är ännu inte offentlig men United Influencers har meddelat den gemensamma omsättningen för sitt svenska och norska bolag, vilket uppgår till 77 miljoner kronor.

Louise Fuchs uppger samtidigt att det svenska resultat för 2017 är bättre än det för 2016.

United Influencers är sedan tidigare utgivare av Elle i Norge.

”Nu ska vi kombinera vår kunskap med Elles starka varumärke och satsa stenhårt över hela världen”, säger Louise Fuchs. 

Kommer vi genom samarbetet se en stor skillnad i resultat framöver? 

”Det är målet och det förväntar vi oss, men det är för tidigt att säga”. 

I mars lämnade den tidigare vd:n Linda Palmgen med omedelbar verkan. 

Läs mer