Att influencerbranschen är det nya svarta i marknadsföringsvärlden är vid det här laget en flera år gammal spaning. Möjligheten för varumärken att rida på sociala medier-profilers förtroende har fullkomligen exploderat.
I Sverige har vi namn som Kenza Zoutien, Felix “Pewdiepie” Kjellberg och Isabella Löwengrip som några av de mest kända namnen.
De är alla långt ifrån att kunna mäta sig med Kylie Jenner.
Nu värderar nämligen tidningen Forbes hennes personliga förmögenhet till hela 900 miljoner dollar – motsvarande nästan 8 miljarder kronor. Om tillväxten fortsätter kommer hon vara världens yngsta miljardär som byggt sin egen förmögenhet om bara ett år. Då är hon 21. Facebook-grundaren Mark Zuckerberg, som toppar listan just nu, blev dollarmiljardär vid 23.
Var kommer då pengarna ifrån?
Kylie Jenner har vuxit upp i familjen Kardashian och blev först känd genom reality-serien om familjen. De fem systrarna Kardashian och Jenner – Kim, Khloe, Kourtney, Kylie och Kendall har på senare år alla skapat sina egna individuella varumärken och stora följarskaror på sociala medier. Kylie Jenner är näst störst av dem på Instagram med 110 miljoner följare. Bara på Forbes-omslaget hon lagt upp har hon snart 4 miljoner gilla-markeringar.
Ett inlägg delat av Kylie (@kyliejenner) 11 Jul 2018 kl. 7:00 PDT
För att hon ska släppa in ett företag i sin kanal för ett reklambudskap krävs det, enligt uppgifter till tidningen Insider, 1 miljon dollar – per inlägg.
Hennes framgångarna med externa varumärken värderas enligt Forbes till ungefär 100 miljoner dollar. De andra 800 miljonerna kommer från Kylie Jenners eget sminkmärke Kylie cosmetics. Bolaget drivs till stor del av hennes personliga marknadsföring och har på bara tre år nått en årlig omsättning på 330 miljoner dollar – motsvarande nästan 3 miljarder kronor. Kylie Jenner äger 100 procent av bolaget.
“Sociala medier är en fantastisk plattform. Jag har så nära kontakt till mina fans och mina kunder”, säger Kylie Jenner till Forbes.