Sök

Carnegie-förvaltaren uppmanar H&M att "ta itu med grunden"

H&M

Simon Blecher och Karl-Johan Persson. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Carnegies Simon Blecher ser potential i H&M men tycker att klädjätten ska "ta itu med grunden".

För några veckor sedan släppte H&M sin kvartalsrapport där bolaget missade målen rejält. 

Simon Blecher, som förvaltar Carnegies Sverigefond med innehav i H&M, kommenterar nu den svenska klädkedjan i en månadsrapport. 

H&M är numera ett av fondens mindre innehav efter att aktiekursen gått ned. Blecher konstaterar att bruttomarginalen i rapporten var positiv men det växande lagret en besvikelse.  

"Vi lider med vd Karl-Johan Persson  som med ett amerikanskt uttryck har 10 miljoner ”back seatdrivers”. Med det sagt är vi något förvånande att H&M inte ökar takten för att stänga/bygga om fler butiker", skriver Blecher. 

Förvaltaren tar ombyggnationen av butiken i Fältöversten i Stockholm, "på 6-7 miljoner", som exempel och skriver att det skulle kosta 6-7 miljarder för H&M att göra det med 1000 butiker.

"Ponera sedan att de behöver stänga ett par hundra butiker till en kostnad på ett par miljarder så är vi uppe i en bit över 10 miljarder kronor. Om detta sker över två år är det en mindre kostnad, givet att de idag tjänar 20 miljarder kronor per år. De lär nog behöva skriva ner lagret också, men det berör inte kassaflödet", skriver Blecher.  

Vidare tror förvaltaren att om H&M sköter situationen skickligt bör de kunna hålla utdelningen, givet företagets nya skuldsättningsmål.

Blecher bedömer även att H&M kan växa framöver men riktar en känga; 

"Men det börjar bli dags att ta itu med grunden, varumärket H&M, istället för att konstant lansera nya koncept."

Läs mer