Sök

Facebook köper annonser i Indiska tidningar för att stoppa ryktesspridning i Whatsapp

WhatsappMetaSociala medier

Foto: AP

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Problemen med ryktesspridning i Whatsapp har tvingat Facebook att ta hjälp av gammelmedia.

Det har stormat kring den Facebook-ägda meddelandeappen Whatsapp den senaste tiden och förra veckan skickade Indiens IT-ministerium en skriftlig varning till bolaget, för att få ett stopp på det dödliga våld som har spridits genom appen.

Bakgrunden till våldet är en våg av falsk ryktesspridning där oskyldiga personer har anklagats för att försöka stjäla barn, vilket sedan har medfört lynchningar från arga grupper av människor.

I ett försök att stävja våldet har Facebook nu köpt helsidor i Indiska tidningar där varnar för spridning av falsk information i appen. Där meddelar de också att de ska lansera en ny funktion som gör det möjligt att se om ett meddelande har vidarebefordrats, så att användarna ska kunna ifrågasätta källan bakom meddelandet, något som rapporterats av Techcrunch.

Totalt listar Facebook tio punkter med råd för hur man som användare kan upptäcka och tänka kring information som sprids i appen. 

"Kolla information som verkar otrolig. Historier som verkar svåra att tro på är ofta osanna, så kolla någon annanstans för att se om det verkligen stämmer", står det i ett av tipsen.

Det här är inte första gången som Facebook använder sig av annonser i tidningar för att varna för desinformation i dess sociala kanaler.

Läs mer