Sök

De vill få dig att springa efter varumärken – med hjälp av skattjakt

Geohuntvarumärke

Ola Sevandersson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Geohunt slår sig samman med starka varumärken för att locka dig på skattjakt.
"Trenderna i marknadsföring går mot ett annat håll där vi måste engagera kunderna på ett annat sätt”, säger grundaren Ola Sevandersson.

Geohunt vill att du ska resa dig ur hängmattan och jaga efter virtuella punkter för att hitta skatter.

Konceptet grundar sig på "Geocaching" där du använder GPS-teknik för att söka efter platser och belöningar. Geohunt har utvecklat en app där du kan välja att delta i "jakter" och söka upp checkpoints, punkter, på kartor runt om i Sverige.

Bakom appen Geohunt & Co står Patrik Nilsson samt Ola och Kim Sevandersson. De har noterat att geofenomenet är stort och bestämt sig för att göra en annorlunda tvist på det hela. 

Appen kan beskrivas som ett spel där varumärken kan gömma produkter som deltagare har chans att vinna genom att besöka de utmärka platserna. 

Ola Sevandersson har bland annat grundat den populära bildtjänsten Pixlr som såldes till Autodesk under 2011. 

Han berättar att han ser stor potential i Geohunt som bland annat ger möjligheter för familjer att röra på sig och göra saker tillsammans. 

”Vi kör iväg ett testskott för att se hur det fungerar. Trenderna i marknadsföring går mot ett annat håll där vi måste engagera kunderna på ett annat sätt”, säger Ola Sevandersson.  

Geohunt är fortfarande i sin linda och den första betaversionen lanserades in maj. Tidigare i veckan lanserades den första riktiga "jakten" och nu planerar gänget bakom appen att växla upp.

I dagsläget har ett 10-tal bolag, som exempelvis Resia, NRJ, Red Bull och 7-Eleven, gått in med vinster i utbyte mot exponering i appen.  

Det var dock inte helt enkelt att övertyga varumärkena i början, berättar medgrundaren Patrik Nilsson. 

”Det var till en början en utmaning att få varumärken att förstå vad vi skapade. Nu har de flesta förstått konceptet och hur bra vi kan göra det, att få med de stora varumärkena är en del av dragningskraften”, säger Patrik Nilsson.

När du tar dig till en punkt registreras även poäng som du kan använda för att tävla på topplistor som i sin tur generar vinster – ju svårare punkt desto högre poäng. I takt med att plattformen växer är tanken att loakal aktörer, som ICA-handlare, också ska kunna delta med produkter.

Geohunt är gratis och grundarna tjänar pengar genom att ta betalt av varumärkena som deltar.  Bolagen kan välja att ha egna jakter eller dela karta med någon de andra varumärkena. 

Grundarna har finansierat plattformen själva men framöver kan det bli aktuellt att ta in externt kapital i takt med att appen utvecklas.  

”Om det fungerar bra i Sverige, vilket allt pekar på att det gör, så blir det land efter land”, säger Ola Sevandersson.  

Läs mer