Från källaren till topprankad – nu vill han ge världen ett omdöme

Breakit - Från källaren till topprankad – nu vill han ge världen ett omdöme
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Omdömessajten Trustpilots danske grundare Peter Mühlmann berättar om ångesten i att gå från källarbolag till hundratals anställda, svenskars besatthet av prisjämförelsesajter och varför ekonomiutbildningarna är meningslösa.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

En bit lax, en trevlig potatissallad och en hyfsad grönsallad. Bra lokal.

Hade jag recenserat min och Trustpilot-grundaren Peter Mühlmann lunchmåltid i förra veckan hade det blivit ett halvhögt betyg. Tre av fem.

”Men den här restaurangen skulle du inte recensera på Trustpilot. Vårt fokus är nationella och globala bolag. Företag som du inte är intresserad av var de har sitt kontor, utan bara produkterna eller tjänsterna de levererar”, säger den danske grundaren mellan tuggorna.

Hans entreprenörshistoria landar däremot ett högre betyg än så.

De flesta av oss har nog någon gång besökt en prisjämförelsesajt. Det vanligaste exemplet här i Sverige är förmodligen när du ska göra ett lite större inköp. Vad tycker andra konsumenter egentligen om den där tv-modellen? Var är den billigast? Finns det bättre alternativ?

Du surfar in på Prisjakt eller Pricerunner för att få svar på dina frågor.

Vill du veta vilken fönsterputsare som är bäst i stan eller vilken restaurang som ges bäst service väljer du att kolla in sajter som Reco, Rejta eller Yelp.

”För oss är faktiskt den största konkurrensen i Sverige det stora antalet prisjämförelsesajter. Jag vet inte varför, men prisjämförelser här är… Det är nog 20 gånger större än någon annanstans på jorden. Svenskar verkar verkligen gilla att jämföra priser”, säger han.

”Jag har faktiskt aldrig sett något liknande.”

Den danske Trustpilot-grundaren Peter Mühlmann lutar sig tillbaka i sin stol. Just den här dagen är han på plats i Stockholm för att träffa en grupp svenska investerare.

I maj tidigare i år tog bolaget in motsvarande 620 miljoner kronor i finansiering från välkända riskkapitalbolag som Vitruvian Partners, Index Ventures och svenska Northzone.

Med tanke på att bolaget gjorde en förlust på 116 miljoner kronor i fjol så behövs pengarna.

”De ger oss muskler att fortsätta växa", säger han och berättar att han för tillfället försöker få klart sitt amerikanska visum.

En indikator på vilken marknad som gäller framöver.

Och visst växer Trustpilot. I dagsläget finns det drygt 13 miljoner omdömen på 100.000 företag samlade på plattformen. Var femte sekund skrivs ett nytt omdöme och dagligen registrerar sig 10.000 nya kunder på sajten.

”Jag vet inte ens hur många anställda vi har längre. Men det är många. Jag tror att vi har kunder i 66 länder och har kontor i fem. Vi är nog runt 450 anställda idag", säger Peter Mühlmann.

För den som inte är bekant med Trustpilot bygger affärsmodellen på att bolagen som recenseras kan använda sig av exempelvis de positiva omdömena på sina sajter. Som en form av kvalitetsstämpel.

”Vi hjälper även bolag få feedback från sina kunder så att de kan lära från det. Det här är verkligen en enorm marknad och vi täcker nog bara en procent av alla som borde använda sig av detta. Jag menar, när skulle det vara irrelevant att höra vad andra kunder tyckt? Det går knappt att komma på ett enda exempel.”

”Uber och Airbnb bygger ju också på betyg. Ingen hade hyrt eller hyrt ut om man inte kunde se vad andra sagt om personen innan. Det hade blivit anarki utan dem", säger Trustpilot-grundaren.

Men resan från en källare i Danmark till att vara en av Nordens hetaste startup-entreprenörer har inte varit självklar. Peter Mühlmann kodar inte själv. Som ung tillbringade han massvis av timmar framför datorspel som Starcraft ("Jag kan göra en grym Zerg-attack, men det ger inte så bra return och investment") och karriärsmålet var länge oklart.

Han hoppade till och med av sina ekonomistudier på universitetet i Århus.

”Det var verkligen bortkastad tid att plugga ekonomi. Men jag lärde mig ett begrepp som jag tog med mig: Sunk cost", säger Peter Mühlmann .

”Jag önskar att jag hade investerat tiden i att koda. Då hade jag kickat ass."

I stället för ekonomistudier introducerade hans vän honom till möjligheten att importera och sälja kablar. Han noterade snabbt att affärerna gick bra på en plattform som Ebay – men uselt på den egna sajten.

”På sajten anade folk förmodligen att vi var två ungar i en källare som sålde kablar. Men på Ebay brydde sig ingen, för där hade vi 10.000 positiva recensioner", säger han.

Därefter föddes Trustpilot.

Sedan dess har bolaget växt till vad som skulle kunna bli en av Danmarks få "enhörningar", det vill säga ett bolag som värderas till mer än en miljard dollar.

"Eller så blir vi bara en paragraf i historien", säger Peter Mühlmann med ett flin.

Men mycket har hänt sedan grundandet. Hur skiljer det sig att driva Trustpilot från en källare mot vad det är idag?

”I början kunde man revolutionera bolaget över en helg. Nu, om jag ska göra någonting, så måste jag först fatta ett strategiskt beslut med styrelsen. Sedan ska vi forma teams, som bara det tar 3-4 månader. Sedan ska teamen börja arbeta. Men innan de har hunnit bli klara har idén blivit irrelevant och man skrotar den”, säger han.

Är det fortfarande kul?

”På olika sätt. Fråga dina föräldrar om det forfarande är kul att vara gift. Jag skulle säga att det är roligare i det tidiga stadiet. Det är som att vara kär under de första månaderna. Det här är mer som att jag har varit gift i 10-15 år och har barn och byter blöjor. Det är ett annat typ av liv.”

”Men ingen skulle nog säga: Det var ett stort stort misstag av mig att skaffa barn. Jag skulle aldrig säga att jag inte älskar bolaget. Men det är roligare i början, inget snack. Inget slår det.”

Men du har vant dig?

”För ett halvår sedan tyckte jag att det var jobbigt att inte känna alla på företaget. Nu har jag kommit över det. Men jag har fortfarande svårt att se mig som en vd för ett bolag som noteras på börsen i New York. Jag ser dem och ser väldigt pompösa och professionella.”

"Samtidigt ser man bara dem när de står i sina kostymer och vattenkammade hår. Då ser de fantastiska ut. Man ser dem inte framför spegeln hemma, med magen som börjar bli för stor. Även dem tvekar nog mer än vad man kan tro. Jag känner ingen entreprenör som inte känner tvivel."

Hur långt efter Sverige ligger Danmark när det kommer till startups, skulle du säga?

"Här i Sverige finns det väldigt många som redan har byggt ett framgångsrikt bolag och återinvesterar och bygger nya bolag. För ett ekosystem är det väldigt viktigt. Jag träffade Jacob på Izettle nu här i Stockholm. Han är ju en väldigt framgångsrik entreprenör och han är nu inne på sitt andra väldigt framgångsrika bolag."

"Han imponerade för övrigt väldigt mycket på mig. Han kändes som en klassisk Stockholmsentreprenör, som vet vad han vill och verkligen vet vad han gör. Han påminde lite om Maximus", säger Peter Mühlmann och refererar till filmen Gladiator.

Så hur långt efter ligger Danmark?

"Ja, om tre år, då har jag kanske gjort Trustpilot till ett stort bolag som gör en exit. Då startar jag kanske mitt nästa bolag och om två är vi där Jacob är idag. Det handlar kanske om fem år."

Är en börsnotering målsättningen just nu?

”För mig är en börsnotering inget stort mål. Vi har många aktieägare som skulle vilja se det på sikt, men jag ser det bara som en kapitalresning som är lite annorlunda. Jag ser det inte som ett mål, även om jag har noterat att många startups ser det så.”

”Det som driver mig är att göra coola saker. Saker som fungerar och är kraftfulla. Det är coolt att om du arbetar stenhårt för att göra någonting fantastiskt, då betalar det sig tack vare vår sajt. Sådant driver mig och det är kul att bygga bolag.

Men om jag förstår dig rätt så låter det ändå som att du egentligen tycker det är roligare att bygga bolag än att leda ett storbolag. Du har inte funderat på att sälja Trustpilot bara?


Peter Mühlmann tystnar och funderar över frågan.

Länge.

"Tanken på att starta någonting nytt är definitivt tilltalande. Men å andra sidan skulle jag behöva en paus på två år. Bara för att återigen bli vid mina sinnens fulla bruk. Jag menar, det här är tufft, right? Riktigt tufft. Men det är som med barn, man vill se dem växa upp. Samma med bolaget."

Läs fler artiklar
LÄS MER