Sök

Låneutmanaren Lendify växer i snabb takt – men det kostar

Lendify

Erika Eliasson

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Låneutmanaren äter sig in på marknaden och spenderar pengar i snabb takt.
”Lendifys affärsmodell är extremt skalbar", säger Erika Eliasson som är chef för investerarrelationer.


Lendify kopplar ihop privatpersoner som har pengar att placera med låntagare. I slutet av maj passerade Lendify en viktig milstolpe och berättade att de lånat ut över en miljard kronor.

Bolaget har hittills tagit in över 220 miljoner kronor och största ägare utgörs av grundaren John-Christian de Champs tillsammans med bland annat Resurs Bank-grundarna Hans Westin och Sten Schröder.

Nu visar nya siffror samtidigt att låneutmanaren växer i snabb takt. Under det andra kvartalet i år lånades 339 miljoner kronor ut av Lendify, det är en ökning med 210 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Men smakar det så kostar det – och prislappen för tillväxten är hög.

Lendifys bokslut för förra året, som sträcker sig under en period på åtta månader, visar att bolaget omsatte 25 miljoner kronor. Samtidigt redovisas en förlust på närmare 69 miljoner kronor.

Det är att jämföra med perioden april 2016- april 2017 då bolaget omsatte 4,5 miljoner kronor med ett minusresultat på 51,8 miljoner kronor. 

Grundaren och vd:n Nicholas Sundén-Cullberg kommenterar resultatet i rapporten.

"Trots att vi har haft en mycket kraftig tillväxt vet vi samtidigt att vi springer ett maratonlopp och måste ge oss själva tid och utrymme att bygga långsiktiga och hållbara strukturer", skriver Nicholas Sundén-Cullberg

Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify, kommenterar resultatet till Breakit.

”Vi bygger ett stort bolag och då har vi breddat våra funktioner inom finans, risk och regelefterlevnad. Vi har även investerat tungt i varumärket genom bland annat tv-reklam och vi ser nu att vårt varumärke är betydligt mer känt", säger Erika Eliasson. 

Hon menar att Lendify, som grundades 2014, nu lagt grunden och är redo att skala upp. Erika Eliasson pekar på affärsmodellen som extremt skalbar där bolaget kan fortsätta göra stora volymer utan att utöka personalstyrkan.

”Modellen är helt digital och vi har betydligt lägre operativa kostnader än bankerna samtidigt som vi är en prispressare på blancolånmarknaden”, säger Erika Eliasson.

I dagsläget är Lendifys genomsnittlig låntagare strax över 40 år, boende utanför storstad och lånar till större projekt som renoveringar eller för att sänka existerande räntor.

”Vi kommer fortsätta att ta volymer från bankerna”, säger Erika Eliasson.

 

Läs mer