Sök

Volvo Cars drar igång appen M – ska göra bil-delning smartare

Volvo Cars

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Volvo Cars lanserar i dag den nya satsningen M – en app som ska erbjuda tillgång till bilar och tjänster on demand.

Volvo Cars beskriver själva M som "ett nytt varumärke som ska utöka företagets globala mobilitetserbjudande".

Appen, som lanseras i Sverige och USA under våren 2019, ska bland annat hjälpa användaren hitta bilar att hyra, men också skräddarsy tjänster utifrån den enskilde användarens behov och preferenser.

"Volvo Cars tar steget till att bli något mer än ett bilföretag. Dagens urbana konsument tänker nytt kring traditionellt bilägande. M är en del av vårt svar på det. Vi utvecklas till att leverera tjänster direkt till konsumenten under vår nya mission ’Freedom to Move’”, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef på Volvo Cars.

Tjänsten har redan testats i Stockholm, där utvecklingen av appen sker.

"Mobilitet förändras i grunden och Volvo Cars leder den omvandlingen", säger  Håkan Samuelsson.

Volvo Cars meddelade under torsdagsmorgonen även att bolaget ökade försäljningen med 17,8 procent till 64.058 bilar i juni.

För första halvåret är försäljningen upp 14,4 procent till 317 639 bilar (277 641), vilket är ett nytt rekord för perioden. 2017 var ett rekordår för Volvo med en ökad försäljning till 571 577 bilar.
 

Läs mer