Sök

Ilska mot Nelly på nätet – försenade returer och inga svar

QliroNellye-handel

Anna Ullman Sersé (t.v.) blir tillförordnad chef för Nelly. Foto: Press samt Istockphoto

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Ett tjugotal klagomål senaste veckan.

Besvikna kommentarer har strömmat in på Qliro-ägda modesajten Nellys Facebook-sida den senaste tiden.

Många av klagomålen kommer från kunder som väntat länge på att få pengarna tillbaka efter att de gjort returer. Det är också många som uppger att de inte får några svar när de kontaktar bolagets kundtjänst.

Den senaste veckan har bolaget fått in ett tjugotal klagomål från oroliga kunder.

“Jag gjorde en retur för 2 veckor sen. Jag har mejlat till er men inte fått svar. När får jag mina pengar tillbaka? Blir orolig när jag ser att det är många som inte fått sina pengar tillbaka”, skriver en.

En annan: “Har aldrig varit med om att Nellys kundtjänst har varit så långsamma med att svara eller utföra återbetalningar i tid. Får inget svar av er när jag mailar angående returneringen jag gjorde för flera veckor sen. Jag har ännu inte fått pengarna tillbaka.”

Någon uppmanar till en gemensam bojkott av bolaget.

På sajten skriver Nellys kundtjänst att de svarar inom 48 timmar, men många kunder menar att de fått vänta mer än två veckor på svar – trots att de mejlat flera gånger.

I våras tvingades börsnoterade Qliro vinstvarna. Skälet som uppgavs var att Nellys vinst minskade drastiskt just på grund av många returer i början av året. I samband med det avgick även bolagets vd Jan Wallsin efter mindre än ett år på posten. 

Qliros affärsutvecklingschef Anna Ullman Sersé tog då över som tillförordnad chef på Nelly. Hon var inte tillgänglig för någon kommentar under måndagen. 

Istället skriver Qliros IR-chef i ett sms till Breakit.

“Nelly kommunicerar med en stor del av alla unga människor i Norden. Vi har 1,3 miljoner kunder och lika många följare i sociala medier. Då och då har vi lite längre hanteringstider än vanligt i kundservice och just nu råkar vara ett sådant tillfälle. Vi jobbar undan så fort vi kan, och har i övrigt har vi inga kommentarer.”

Läs mer