Veoneer utmanar Google i racet om smarta bilar – gör börsdebut

AutolivVeoneerSjälvkörande bilar

Jan Carlson, vd på Veoneer. Foto: Press.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Stark start på Stockholmsbörsen.

I dag noteras Veoneer, både på New York-börsen och Nasdaq Stockholm. Därmed får vi ett definitivt svar på vad bolaget – som bygger teknik för det glödheta området självkörande bilar – egentligen är värt.

Handeln sker med depåbevis på Stockholmsbörsen, Nasdaq Stockholm och med aktier på New York-börsen. Depåbevisen handlas i Stockholm med kortnamnet VNE SDB på segmentet Large Cap

När Stockholmsbörsen öppnade på måndagsmorgonen klättrade kursen snabbt uppåt, jämfört med de värden som indikerats inför noteringen. En kvart efter börsöppningen låg kursen på 370 kronor per aktie.

Aktien föll dock sedan, för att stabilisera sig runt 366 kronor.

Veoneer är det senaste svenska bolaget att ge sig in i racet om självkörande bilar. Företaget är en avknoppning från bilsäkerhetsbolaget Autoliv – som i sin tur en gång i tiden knoppades av från Electrolux.

Bolaget tillverkar inte självt bilar. Istället har man riktat in sig på tekniken som ska kunna göra att vi alla en dag ska kunna susa fram i bilar som styr sig själva.

Bland annat utvecklar Veoneer bilsäkerhetselektronik, sensorer och mjukvara för aktiv säkerhet, avancerade system för förarassistans och självkörande bilar samt bromskontrollsystem.

Eftersom man inte tar in kapital i samband med noteringen var det okänt hur mycket bolaget faktiskt var värt. 

Breakit har tidigare rapporterat att förhandeln (den så kallade “when issued”-handeln) har satt ett värde på drygt 40 dollar per aktie, alltså runt 358 kronor. Den nivån har i stort sett hållit i sig inför noteringen, men enligt Dagens Industri har den verkliga handeln i Autolivs aktie inför noteringen indikerat ett pris på ”339,4 kronor per aktie och att börsvärdet landar på omkring 30 miljarder kronor”.

Läs mer