Sök

Hon ska vända Servicefinder – Ulrika Goliats tar över som vd

Servicefinder

Ulrika Goliats är ny vd för Servicefinder. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Grundarna sålde Servicefinder – sen rasade vinsten.
Här är den nya vd:n som ska få fart på affärerna.

Entreprenörerna Jeffrey Singh, Vishal Nanda och Aleksandar Goga startade Servicefinder i en källare för över tio år sedan.

Plattformen är till för att göra det lättare att hitta hantverkare, och andra tjänster. 2011 klev Schibsted in som storägare. Och när Schibsted köpte de sista 30 procenten av bolaget fick grundartrion dela på över 70 miljoner kronor.

Men framgången hade en baksida. Breakit avslöjade att Servicefinders aggressiva sälj lett till massvis med missnöjda kunder – och över 150 domstolsprocesser.

Sen gick proppen ur.

”Det stämmer att utvecklingen i Servicefinder inte har varit så bra som vi hoppats"

2016 rasade både vinsten och omsättningen för Servicefinder. Ägaren Schibsted har sedan dess flera gånger i sina kvartalsrapporter pekat ut Servicefinder som något av ett problembarn.

Som lök på laxen lämnade bolagets vd Sofia Nyctelius Krook bolaget i slutet av förra året. Hon hade då bara haft jobbet i ett år.

Nu står det klart att Servicefinder har en ny kapten vid rodret. Sedan den 1 mars är Ulrika Goliats tillförordnad vd.

”Det stämmer att utvecklingen i Servicefinder inte har varit så bra som vi hoppats och det jobbar vi förstås hårt på att vända”, säger hon till Breakit.

Bolaget har sett över både organisation och interna processer. Dessutom har man lanserat en ny, mer användarvänlig, version av sin sajt.

”I år är fokus på att fortsätta utveckla tjänsten så att vi kan leverera ännu mer värde till både konsumenterna och företagen som använder sig av Servicefinder”, säger Ulrika Goliats.

Vad kännetecknar dig som ledare?

”Det jag tänker mest på på dagarna är hur vi kan leverera ännu mer värde till alla de som använder vår tjänst och det vill jag att alla som jobbar hos oss också ska tänka på, oavsett vilken roll man har. Det är viktigt för mig att skapa en kultur där vi hela tiden försöker bli bättre och där var och en både vill och kan bidra till det”.

Ulrika Goliats har en bakgrund på Schibsted. Den senaste tiden har hon varit marknads- och produktchef på Servicefinder.

Bolaget omsatte 59,2 miljoner kronor, med ett resultat på 2,6 miljoner kronor. Bolagets årsredovisning för 2017 är ännu ej offentlig.

Läs mer