Sök

Nordnets robot skulle hjälpa kunderna – nu läggs projektet på is

Nordnet

Peter Dahlgren och Amelia. Foto: Nordnet.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nordnets AI-satsning har inte flugit.

Under förra sommaren började en ny medarbetare, Amelia, hos nischbanken Nordnet. Amelia skiljer sig lite från den vanliga personalstyrkan eftersom hon är en robot, det vill säga digital.

Amelia är byggd på artificiell intelligens och tanken var att hon skulle hjälpa kunder att registrera sig hos banken och samtidigt lära sig mer.

Men det verkar inte ha gått enligt plan, för nu rapporterar Dagens industri att Amelia fått kicken.

Amelia har inte presterat så bra som banken hoppats och referensgrupper har visat att faktorer som kundnöjdhet och konverteringsgrad inte förbättrats.

Peter Dahlgren  är vd för Nordnet.

"Vi har testat den mot kunder, och responsen är ok men inte överväldigande, så vi väljer att prioritera andra saker inom vår AI-satsning i det korta perspektivet", säger Peter Dahlgren till Di. 

Roboten bygger på teknik från det amerikanska bolaget IPsoft.

Det betyder dock inte att banken slutar att satsa på AI och Peter Dahlgren uppger att man arbetar med andra applikationer istället. Det innefattar bland annat en AI-tjänst som lär sig kundernas beteende och aktieintressen.

Läs mer