Ruta Etts barnkanaler på Youtube har fler visningar än SVT Play

Breakit - Ruta Etts barnkanaler på Youtube har fler visningar än SVT Play
Pelle Ferner, grundare och vd för Ruta Ett. Foto: Pressbild.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Barnmedieföretaget Ruta Ett lät "Stadens hjältar" flytta från tv-rutan till Youtube. I dag har kanalerna tillsammans fler visningar än SVT Play. Och det är bara början. Nu ska färsk finansiering i form av 5 miljoner kronor hjälpa till att bryta digital mark.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Ruta Ett slog upp portarna i Falun redan 2004. Då var målet att göra dvd-produktioner åt olika uppdragsgivare. Efter två år började företaget att göra dvd:er av bokförlaget Rabén & Sjögrens kända karaktärer och samarbeten med Disney inleddes.

Det stora hindret var rättigheterna, eftersom olika rättigheter fanns på olika förlag.

“Så 2008 bytte vi inriktning och började satsa på egna produktioner och karaktärer istället. Om du äger allt innehåll själv så kan du också välja på vilka plattformar du ska placera ditt innehåll,” säger Pelle Ferner, grundare och vd för Ruta Ett.

Efter ett tag växte succén Stadens hjältar fram. Serien handlar om Palle Polisbil och Bella Brandbil som i varje avsnitt åker ut på nya uppdrag. I dag har serien sålts in till TV-kanaler i 70 olika länder.

Men att bara finnas i tv-rutan duger inte. För drygt 1,5 år sedan beslöt sig Pelle Ferner för att låta hjältebilarna rulla ut på den digitala marknaden. Han tänkte att Youtube kunde vara ett bra reklamfönster och lade ut några avsnitt där. Det skulle visa sig bli betydligt mer än en reklamkanal.

“För ett år sedan blev vi kontaktade av Youtube som var intresserade av vårt innehåll. Tv-bolagen står för dubbningarna så vi finns nu på 18 olika språk på Youtube. Det visar vilken genomslagskraft den plattformen har. Vi har kunnat bygga en egen barnkanal, ett eget litet mini-Disney,” säger Pelle Ferner.

Den digitala utvecklingen har gått snabbare än vad han någonsin kunnat föreställa sig. I dag är Ruta Ett strategisk partner med den sociala videojätten och en del av appen Youtube Kids som hittills bara finns i USA.

“För ett år sedan hade Youtube-kanalen en miljon visningar i månaden. Nu har vi 60 miljoner visningar och det bara växer. Faktum är att det är fler startade strömmar än vad SVT Play har varje månad. Youtube är vår allra främsta plattform, det är där vi lägger alla resurser. TV är bara ett andra fönster som kompletterar det digitala.”

Nyligen gjorde Ruta Ett en nyemission som stärkte kassan med 5 miljoner kronor. Det är ägare, bland annat Almi Invest, Inlandsinnovation och privata ängelinvesterare, som har gått in med mer pengar.

Förra året omsatte bolaget 3,1 miljoner kronor. Det här räkenskapsåret är målet att öka den summan med minst 300 procent.

“Vi känner att det finns så mycket att göra, och det har precis börjat. Vi kommer att lägga ut allt vårt material, idag har vi ungefär 1.250 videoklipp redan färdigproducerade som inte har lagts upp. Vi släpper bara hela avsnitt, det är precis som att du skulle använda Netflix,” säger Pelle Ferner.

All reklam säljs av Google och i nuläget har Ruta Ett-grundaren inga planer på att samarbeta med något Youtubenätverk.

“Just nu är vi nöjda som det är, men det kan ju omvärderas.”

De flesta av Ruta Etts tv-serier vänder sig till barn upp till fem år. Pelle Ferners egna barn är för gamla för att vara hängivna fans.

“Min yngsta dotter är sex år. Hon tycker fortfarande att det är spännande när det kommer något nytt men det är inte som förr. Treåringarna är våra mest hängivna fans", säger han och fortsätter:

“Det är intressant att se hur Youtube har blivit som barnens nya tv och apparna som deras dvd-filmer.”

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel