Sök

Hennes sökmotor ska ge dig säkra hälsoråd – "Vill lyfta de seriösa"

HealthGoingHälsaträning

Felicia Provender.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Healthgoing vill göra det säkrare att leta kost-och träningsråd på nätet.
"Preparat som utlovar mirakel kan vara rent av skadliga", säger grundaren Felicia Provender.


När Felicia Provender pluggade till hälso- och idrottscoach mötte hon många människor som berättade att de tidigare sökt efter mat- och träningsråd på nätet. När hon själv råkade ut för en olycka för tre år sedan, och ville ha tips på rehabiliterande träning, provade hon att göra detsamma.

”Jag blev rädd för alla oseriösa aktörer som dök upp i sökningarna och tänkte att det behöver göras något åt det här”, berättar Felicia Provender.

Hon bestämde sig för att grunda Healthgoing, en sökmotor där användarna kan ta del av kvalitetssäkrade kost- och träningsråd. Företag kan lägga upp sökbara recept och träningsråd där användarna sedan kan klicka vidare till deras hemsida. 

Healthgoing har hittills lockat till sig 20.000 användare och tio partners i form av dietister, coacher och personliga tränare. 

Nu har Almi Invest gått in med 300.000 i Healthgoing inför en nylansering där man även ska utöka personalstyrkan. 

Tjänsten fungerar som så att du kan söka efter och exempelvis utesluta vissa ingredienser i recept, eller leta träningsövningar för vissa muskelgrupper.  En ny satsning är även att hälsocoacher erbjuder tjänster där Healthgoing får en viss procent av all försäljningen.

Tjänsten är gratis men användaren kan betala 19 kronor i månaden för extra tillägg som en egen hälsoprofil eller regelbundna tips. 

"Vi har lanserat premium väldigt nyligen men räknar med att få 5000 betalande användare under 2018", säger Felicia Provender.

Utöver det tjänar bolaget även pengar på den "kvalitetsgranskning" som genomförs när företag ansöker om att få medverka. Det görs för att försäkra sig om att informationen är faktabaserad och avsändaren seriös. 

"Jag går löpande igenom nya ansökningar och det är betydligt fler som ansökt än vad som blivit godkända. I vissa fall blir det ett nej för att de exempelvis säljer en produkt som Healthgoing inte kan stå bakom, säger Felicia Provender. 

Om företagen nekas får de ett kvitto på vad som behöver åtgärdas och chans till en ny kostnadsfri granskning. 

Grundaren varnar för företag som idag kan sprida felaktig hälsoinformation utan några större konsekvenser. 

"Det kan handla om hylla en viss diet och förvrida fakta, försäljning av preparat som utlovar mirakel men som kan vara rent av skadliga". 

Felicia Provender. ger även exempel på icke certifierade coacher och influencers som uppmanar otränade människor att träna på för hög nivå. 

“Varför ska seriösa företag behöva tävla mot de oseriösa? Vi vill lyfta dem istället”. 

Hon berättar att Healthgoing nu ligger i dialog med större företag inom gym- och livsmedelsbranschen. 

"Det är klart att det sprider ringar på vattnet och ju fler samarbeten det blir desto fler kommer upptäcka oss".

Läs mer