Sök

Här är sajten som hjälper dig att hitta ett gym på resande fot

GymgoVeckans Break?fitness

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Gymgo vill hjälpa folk som vistas tillfälligt i en stad att hitta ett gym. Nu lanserar bolaget sin tjänst i Stockholm.

I vår artikelserie “Veckans Break?” berättar vi varje helg om en ny svensk startup och deras ambitioner. Den här veckan är det Stockholmsbaserade Gymgos tur. Med två engelska grundare och ett team på totalt fem personer vill bolaget erbjuda alla som besöker Stockholm möjligheten att utnyttja stadens alla gym och träningsfaciliteter.

Idén till bolaget dök upp när grundaren Adam Webb flyttade till Stockholm för ett år sedan.

“Jag sysslar mycket med kampsport, särskilt jiu-jitsu, och när jag kom hit märkte jag hur svårt det var att få ett gymkort. Först måste man ha ett personnummer, ett bankkonto och en folkbokförningsadress. Det tar lite tid att skaffa allt det”, säger han.

Gymgo riktar sig mot folk som vistas tillfälligt i Stockholm. Sajten fungerar både som en lista över tillgängliga gym och ett bokningssystem för gymkort.

“Det är väldigt många som är i staden från ett par veckor upp till tre-fyra månader. Det är de människorna vi vill åt. På så sätt hjälper vi gymmen att komma i kontakt med en målgrupp som det har missat helt tidigare”, säger Adam Webb.

Han och medgrundaren Paul Stallwood har jobbat med projektet i närmare ett år. Mycket av tiden har gått till pappersarbete.

“Vi har fått massa juridisk hjälp av Almi. Det har hjälpt jättemycket eftersom vi inte pratar svenska ordentligt än. Hade vi startat bolaget i England hade vi redan haft alla nödvändiga kontakter och vetat hur systemet fungerar. Då hade det inte tagit mer än ett par månader att dra igång bolaget ordentligt. Nu har det tagit mycket längre tid”, säger Adam Webb.

Sedan tidigare har han testat ett liknande koncept i England men lade ned bolaget efter att en konkurrent backades av tunga investerare.

"Vi var precis i starten när vår konkurrent Pay As You Gym fick in en massa kapital. Då drog de ifrån oss rejält och tog i princip hela marknaden”, säger han.

I Sverige finns inga direkta konkurrenter men starten har ändå bjudit på några utmaningar. Bland annat har det tagit tid för bolaget att förklara modellen för sina potentiella samarbetspartners. Det har även varit svårt att få med större bolag på tåget.

“Det kan ibland ta lite tid innan de vi pratar med fattar att vi inte är ute efter att sno deras kunder. Vår tanke är inte att de som redan tränar på gym ska börja beställa sina kort genom oss. Sedan har vi något av ett moment 22 med de stora bolagen. För att till exempel Sats ska ansluta till tjänsten behövs det många användare, samtidigt hjälper de stora aktörernas närvaro att locka användare”, säger Adam Webb.

I nuläget är tjänsten bara tillgänglig i Stockholm men kommer att lanseras i flera stora städer i Sverige. På sikt har dock grundarna ännu större planer för bolaget.

“För det första vill vi bli bredare och fånga in alla möjliga sporter och träningsformer. På längre sikt vill vi definitivt expandera till andra skandinaviska länder. Drömmen är att utveckla en tjänst där man har ett abonnemang hos oss som ger dig möjligheten att gå på ett gym var som helst i världen. Det hade varit klockrent för handelsresande till exempel”, säger han.

Läs mer