Sök

H&M byter ut sin försäljningschef – två dagar innan rapporten

H&MH&M

Martino Pessina.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Flera förändringar i H&M-toppen, kan Breakit avslöja.

Med bara två dagar kvar till dess att kvartalsrapporten blir offentlig gör klädjätten H&M flera viktiga förändringar bland sina toppchefer.

I ett internt meddelande till personalen ges beskedet att bolagets globala försäljningsdirektör Martino Pessina lämnar sin befattning.

Martino Pessina har varit ansvarig för försäljningen inom bolagets kärna, H&M-varumärket. Här ingår bland annat alla bolagets H&M-butiker. Martino Pessina ska nu bli chef för H&M:s nordamerikanska verksamhet men det framgår inte vem som ska ta över ansvaret för H&M:s försäljning.

Samtidigt uppger källor till Breakit att Stina Westerstad inte längre innehar posten som globalt inköpsansvarig. Westerstad har haft det jobbet sedan 2012. Vem som ska ersätta henne är också oklart.

Ledningsförändringarna reser ytterligare frågetecken hur det egentligen går för den svenska klädjätten.

Att den högste försäljningschefen byts ut är knappast något positivt tecken inför torsdagens kvartalsrapport. Även jobbet som globalt inköpsansvarig är en nyckelposition på H&M.

Av informationen till personalen framgår också att den nuvarande nordamerika-chefen Daniel Kulle istället blir senior rådgivare till Karl-Johan Persson.

Rättelse: I en tidigare version av artikeln uppgavs att H&M:s koncernchef Karl-Johan Persson uttalat sig i internmeddelandet. Det stämmer inte. H&M:s pressavdelning påpekar att det var H&M:s kommunikationschef som stod bakom utskicket till personalen. Rätt ska vara rätt.

 

Läs mer