Sök

Waykes nya marknadsföringsdrag: Allierar sig med Familjeliv

Wayke

Foto: Istockphoto samt skärmdump från Familjeliv.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Bilsajten letar nya skyltfönster mot ointresserade konsumenter.

Breakit har under våren rapporterat flitigt om det digitala bilracet mellan Blocket bil och uppstickaren Wayke. Det senare är ett bolag startat av Motorhandlarnas riksförbund och över 300 olika bilhandlare.

Den stora utmaningen för bolaget är att erövra platsen som den självklara platsen för konsumenter att köpa sina bilar. För att nå dig har man lagt stora pengar på marknadsföring men nu gör man ett nytt, ganska oväntat drag.

Waykes startar ett sponsorsamarbete med Familjeliv – en sajt med innehåll som ska göra vardagen enklare för föräldrar.

Mest känt är kanske Familjeliv för sitt forum och det är just där Wayke nu släpps in. Forumet är öppet för tillsynes allt mellan himmel och jord. Här är tre exempel bland de senast startade trådarna: "Nylonstrumpor", "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och "Alltså.. bajsar fåglar automatiskt?".

Bilplattformens experter kommer under sommaren att gå in och skriva sponsrade inlägg i trådar med frågor om bilköp, rapporterar branschtidningen Dagens media.

“Vi ska vara en opartisk bilrådgivare, som en kommersiell version av din bilkunniga svärfar för att besvara de frågor som många vill ha svar på, säger Jacob Odqvist, marknadschef på Wayke”, till Dagens Media.

Målet med bilexperterna – som även finns tillgängliga via en videochatt på Waykes egen sajt – är att nå de bilköpare som inte själva är särskilt intresserade av fordon.

"Vi vill vara som en kompis som är lite mer intresserad av bilar än vad du själv är. Idag söker man runt på trettio olika sajter för att hitta bra information, vi hoppas kunna minska det", sade Martin Fransson, vd på Wayke, om satsningen för ett par månader sedan.

Läs mer