Elgigantens e-handelssatsningar ger resultat – "Är bara början"

Elgigantenhandel

Niclas Eriksson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Det är inte så många bolag som ökar så mycket”, säger Elgigantens vd Niclas Ericsson.

Elektronikåterförsäljaren Elgiganten har anledning att fira. Kedjan omsatte 11,9 miljarder kronor under räkenskapsåret som avslutades sista april i år, rapporterar Dagens industri.

Det är en ökning med 10,4 procent jämfört med förra året – i en tid där konkurrenter som Media Markt och Netonnet sett omsättningen backa. 

Resultatet landade på 200 miljoner kronor vilket i sin tur motsvarar en ökning med 50 procent. Det är främst telekom-satsningarna som gett kedjan luft under vingarna. 

Elgigantens vd Niclas Ericsson slår sig för bröstet och säger till Di att resultatet kopplas till volymökningar, stabila marginaler och effektiviseringar. 

Den allt viktigare e-handeln ökade i sin tur med 32 procent under förra året. Enligt Di innebär det att Elgigantens e-handel snart passerar 2 miljarder kronor i omsättning. 

Vad ligger bakom ökningen då? 

Elgiganten har bland annat tagit ett större grepp om e-handeln och logistiken genom att satsa på ett helautomatiserat laget. Det har gjort att man nästintill tredubblat sortimentet till 20.000 produkter. 

”Det är bara början, vi kan växla upp till kanske 100.000 produkter om några år”, säger Niclas Ericsson.

Läs mer